Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

9 Jamadilakhir 1432H - Saya respek dan tabik dengan peminat novelis thriller Ramlee Awang Murshid. Setakat yang dapat dikesan, mereka datang sejauh Kelantan, Terengganu, Johor dan Sabah bagi meraikan pelancaran novel Sutera Bidadari dan mengunjungi PBAKL 2011 di PWTC. Bravo untuk semua!

Lautan puluhan ribu manusia di segenap ceruk PBAKL. Gerai PTS tidak usah cakaplah. Ini pertama kali saya melihat gerai dan buku-buku PTS diserbu bagaikan semut mendapat gula. Saya teruja melihat Puan Ainon Mohd. keletihan terduduk di kerusi sambil tersenyum. Saya berbual-bual dengan guru saya itu, turut teruja.


Satu fenomena yang sungguh dasyat! Lautan manusia yang jarang-jarang kita dapat lihat. Subhanallah! Rakyat Malaysia memang cintakan buku dan ilmu. Gerai PTS misalnya, paling padat pernah saya saksikan. Punyalah teruja sehinggakan kamera pun tertinggal di atas meja. Mujur Cikpuan Elle Syeila tolong simpankan.

Pada kali ketiga kunjungan, sempat berjumpa, memekar ukhuwah dan berbual-bual bersama Tuan Wisnu Sasongko @ Muhammad Alexander (foto bawah) pengarang bestseller PTS dari Indonesia di gerai PTS. Saya teruja justeru Tuan Wisnu memberi galakan ke atas usaha saya menulis fiksyen Alexander.

Photobucket
Ingatkan tidak membeli sebarang buku pada hari terakhir PBAKL 2011, Ahad, 1 Mei. Pusing punya pusing, tunggu punya tunggu, hampir RM160.00 juga dilaburkan. Empat hari saya menziarahi PBAKL tahun ini, lebih dari tahun-tahun sebelumnya. Banyak peristiwa dan kenangan. Alhamdulillah. Buku paling mahal, selepas diskaun, berharga RM88.00, paling murah RM3.00.

Satu jam terakhir di pesta buku, Telaga Biru memberikan diskaun 20% untuk semua buku di gerainya. Must read 30%. Gerai Galeri Ilmu juga 20% diskaun. PTS pula 30%. Berbaloi menunggu sehingga ke penghujungnya.

Photobucket
Ini pula cacatan pinggiran. Saya bukan penulis buku yang prolifik pun. Saya cuma pentaksub buku. Hanya buku Buat Duit dengan Katering diterbitkan oleh PTS Professional Sdn. Bhd. sahaja setakat ini. Di hari terakhir PBAKL 2011, saya terserempak dengan sahabat lama Tuan Azeman Abdullah dan isterinya Kartinah. Dia bertanya, "Demo silap pilih kursus ko maso kat USM dulu?" Minat terhadap sastera memekar di USM dan destinasi buku murah yang sering dilawati ialah Bazar Chowrasta, Penang Road.

Dalam pada itu, sudah memasuki minggu kedua saya mengulang baca (kali ke-2) buku La Tahzan oleh Dr. Aidh Abdullah al-Qarni, edisi kecil setebal 940 muka surat. Ini edisi eksklusif al-Hidayah kedai buku Popular. Selain itu tiga buku lain ialah edisi istimewa Aku Terima Nikahnya oleh Galeri Ilmu Sdn Bhd, Kod Michelandelo oleh Pekan Ilmu Publications dan novel ala-ala Da Vinci Code berjudul The Word.

Ternyata bahawa bacaan kali kedua La Tahzan masih memberi kesan kepada saya dalam sesi muhasabah diri. Edisi pertama yang saya baca ialah edisi kulit keras.

Hari pelancaran novel Sutera Bidadari

Sutera Bidadari adalah sebuah novel fantasi-thriller garapan idea dari minda Tuan Ramlee Awang Murshid, Novelis Thriller No. 1 Malaysia. Satu majlis pelancaran novel ini telah dijayakan pada tanggal 30 April 2011 sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2011 (PBAKL 2011) di PWTC, Kuala Lumpur.

Saya sebagai peminat setia dan pembaca tegar semua karya Tuan Ramlee tidak melepaskan peluang meraikan majlis tersebut, pastinya. Novel Sutera Bidadari diluncurkan ke pasaran selepas hampir setengah tahun judul Rayyan Fantasi diraikan di toko buku MPH, Alamanda, Putrajaya pada 4 Disember 2010.

Pada sebelah malam sehari sebelum tarikh 30 April, Cef Hana Lusiana Catering meluahkan hasrat untuk menyediakan kek baldu merah (red velvet). Sebelum saat fajar menyingsing tanggal 30 April, Cef Hana dengan cekatan mengadun resepi rahsia dan seterusnya memasukkan kek ke dalam oven.

Sejujurnya kek ini tiada dalam perancangan panitia AJK pelancaran Sutera Bidadari. Justeru saya tidak membocorkan sebarang khabar kepada geng AJK yang terlibat. Dua insan pertama yang mengetahuinya ialah saudara Zonan Villa dan saudara Abang Long (Presiden Kelab Peminat Alaf 21) di pagi 30 April tatkala sahabat berdua itu mampir ke teratak saya untuk bersama-sama ke PBAKL 2011.

Pada mulanya saya membisikkan kepada saudara Mie Long, presiden Kelab Peminat Novelis Ramlee Awang Murshid (RAMFC) tatkala berkumpul di PWTC supaya memasukkan aturcara memotong kek di majlis pelancaran Sutera Bidadari. Namun di saat-saat akhir hajat saya tidak kesampaian justeru kepadatan pengunjung PBAKL 2011 dan situasi amat sendat dalam dewan Grup Buku Karangkraf. Kek tidak dapat dibawa masuk.

Kek baldu merah seberat hampir 4 Kilogram tersebut akhirnya dipotong dan dibahagi-bahagikan kepada semua AJK dan geng RAMFC yang terlibat di satu sudut dalam bangunan PWTC
. Nyanyian ‘Allah Selamatkan Kamu’ bergema tanpa segan sebelum insan yang diraikan, Tuan Ramlee Awang Murshid, memotong kek hasil idea, kreativiti dan air tangan Cef Hana itu.

Terima kasih dan syabas untuk Cef Hana kerana usahanya menambah seri keriangan di majlis Pelancaran Sutera Bidadari yang pasti menjadi nostalgia khas teman-teman panitia AJK dan geng ‘berbaju hitam’.

Saya memohon kemaafan sekiranya ada kekurangan rasa dan kecacatan deria nubari. Ini salah satu manifestasi daripada Lusiana Catering dan Cef Hana dalam memberikan sokongan kepada karya-karya Tuan Ramlee Awang
Murshid dan geng RAMFC. Tahniah dan bravo untuk semua!

Photobucket
Photobucket
Saya sertakan beberapa rakaman peristiwa di majlis penuh ukhuwah tersebut. Kredit foto untuk Cikpuan Elle Syila, Puan Sempoii Morrok dan RAMFC.

RAMFC ingin menyatakan ribuan terima kasih kepada penaja-penaja kami seperti berikut:

- Grup Buku Karangkraf - Selaku penaja acara.
- Barangan berjenama Jane Holli - Penaja hadiah VIP dan pembaca bertuah.
- Hotel Concorde Kuala Lumpur - penaja hadiah pembaca bertuah.
- Inner Secrets Detox Centre Pavillion – penaja voucher rawatan detox secara percuma untuk sukarelawan.
- Din’s Taekwondo – Penaja makan tengahari dan sarapan untuk sukarelawan RAMFC.
- Puan Linda Amri – Penaja makan tengahari dan sarapan untuk sukarelawan RAMFC.
- Beliamuda.com – Penaja makan tengahari dan sarapan untuk Sukarelawan RAMFC.
- Lusiana Catering – Penaja kek pelancaran Sutera Bidadari.

Photobucket
Photobucket
Photobucket

Berkaitan:
Testimoni buku Buat Duit dengan Katering oleh Tuan MBA
Biodata penulis buku Buat Duit dengan Katering
Buku Buat Duit dengan Katering: Berdasarkan pengalaman sebenar

Saya suka Buku Jingga!


PBAKL 2011: Memekar ukhuwah bersama pemuda di gerai Palestin

0 comments:


Photobucket
top