Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Tuhan tidaklah menjadikan manusia itu bodoh, akan tetapi diciptakan manusia itu dengan kebijaksanaan yang berbeza. Apa yang penting cara kita mencungkil kelebihan yang ada, kemampuan yang wujud dengan sumber yang ada. Sungguh tuhan takkan menciptakan kita dengan sia-sia. Maha Suci Allah dari semua kesia-siaan.

Adakah Allah menciptakan seekor nyamuk dan lalat yang dibenci manusia itu sia-sia? Adakah penciptaan penyakit yang menimpa itu sia-sia? Tidak, pasti tidak. Semua ada hikmah pengajaran dan tauladan untuk setiap fasa kehidupan, sebermula awal kejadian Adam dan Hawa, sehinggalah ditiup sangkakala menoktahkan sebuah kefanaan dunia.


Walaupun begitu, manusia semestinya jangan tidak berusaha. Jangan jadi bodoh justeru kerana kita tidak bodoh. Kebodohan hanyalah ilusi jahat syaitan yang direjam! Iblis dan kuncu-kuncunya yang membisikkan bahawa jangan belajar dan kekal dalam kejahilan. Musuh Allah dan musuh manusia itulah yang menabur racun dari dunia kegelapan supaya cahaya keimanan tidak terpancar ke alam buana ini.


Rancang dan laksanakan!


Untuk dua hari berturut-turut saya dan krew bertungkus-lumus menyiapkan menu-menu yang dipesan dan mengendalikan sesi katering bagi tiga majlis yang berlainan fungsinya. Majlis pertama adalah akikah di Klang, kedua makan tengah hari bagi majlis yang berlangsung di Rumah PENA, Kuala Lumpur dan yang ketiga majlis pertunangan bertempat di Cheras Perdana.


Alhamdulillah, ketiga-tiga sesi katering tersebut sukses. Majlis akikah yang berlangsung dari jam 11.30 pagi sehingga 5.00 petang berjalan dalam suasana penuh prosedur Islam; dimulakan dengan marhaban dan berakhir dengan tahlil. Jemputan yang berjumlah 250 orang pada 29 Disember 2007 itu memang memakan tenaga dan masa saya serta seorang pembantu.


Namun saya cukup senang hati kerana wakil tuan rumah menunjukkan tanda bagus terhadap hidangan yang kami sediakan. Untuk mendapat kepastian, saya bertanya sekali lagi bagaimana dengan mutu perkhidmatan dan makanan yang disediakan. “Kalau abang kata bagus, memang ianya bagus. Abang tidak suka sifat hipokrit,” jawab wakil tuan rumah sambil tersenyum.


Majlis berkaitan kegiatan seni Malaysia yang berlangsung di Rumah PENA pada hari yang sama pula ditangani oleh cef seorang diri dengan jayanya. Apabila saya menelefon Presiden Geng Jurnal yang menganjurkan Perhimpunan Halal Geng Jurnal 2007, bertanyakan apa komen berkaitan makanan, beliau menjawab, “Alhamdulillah, semua okey. Makanan sedap.”


Majlis pertunangan pada keesokan harinya berjalan lancar walaupun pada mulanya saya tersesat jalan. Berlangsung dalam suasana mesra, keluarga bakal pengantin perempuan menerima kunjungan lebih kurang 120 tetamu. Konsep hijau muda daun pisang menjadi warna tema bagi keluarga yang rata-ratanya adalah orang Kelantan. Walaupun cuaca agak panas, ibu bakal pengantin perempuan mengucapkan terima kasih kerana pihak saya sempat menyiapkan hidangan tambahan, iaitu filet ikan masam manis.


Lantaran kurang rehat – satu jam tidur pada hari sebelumnya dan ditambah empat jam pada malam 30 Disember – membuatkan badan saya keletihan. Ini dapat dikesan oleh bakal pengantin perempuan, Cikpuan Lynn. Namun saya tetap gembira kerana majlis selesai dengan sewajarnya. Klien dan tetamu berpuas hati, dengan izin Allah.


Jangan bodoh dan hipokrit


Pengajaran dari misi saya di atas ialah kita tidak bodoh. Usaha dan perancangan teliti bakal membuahkan hasil yang baik. Sesuatu takdir Allah itu bukannya datang secara semberono. Ia terhasil daripada usaha, perancangan dan sikap berani kena pada tempatnya.


Kebodohan merupakan sikap golongan hipokrit. Sang hikoprit yang hanya sering menyalahkan orang lain serta takdir yang menimpa. Walhal itu semua terhasil daripada pelakuan dan nilai diri sendiri.

Satu contoh lagi yang suka untuk saya perikan ialah jangan menipu dalam apa jua pun. Justeru menipu merupakan sikap kebodohan yang memakan diri sendiri. Ini kisah benar yang saya rahsikan nama si fulan dan syarikat di mana beliau bekerja.

Ada seorang hamba Allah yang menipu dalam resume semasa memohon suatu jawatan penting dengan gaji yang lumayan, sebanyak RM20,000.00 sebulan. Akhirnya si fulan itu disiasat oleh jabatan sumber manusia. Natijahnya ialah si fulan termalu sendiri dan memberikan notis berhenti kerja 24-jam. Saya kira mengikut perkiraan biasa, nilai dirinya sudah musnah dalam dunia kerjaya.


Bersikap tanpa memiliki sebuah wawasan gaya Champion merupakan kebodohan dan hipokrit. Ia memusnahkan potensi diri sendiri untuk terus maju meraduk gelombang kehidupan. Jangan menjadi bodoh, justeru bodoh bukannya sifat seorang Champion.

"Kita mempunyai tugas dan kerja besar yang perlu dilakukan. Ibarat bermain bola, jangan sibuk mencabut kemuncup yang lekat di seluar atau stoking, teruskan permainan sehingga selesai perlawanan ini. Tumpuan kepada usaha memenangi perlawanan menyebabkan kita tidak akan terasa adanya kemuncup di seluar dan stokin. Jangan leka mencabut kemuncup sehingga gol terlopong tanpa penjaga.” (Dato’ Tuan Ibrahim bin Tuan Man)
Untuk daku dan kamu. Mengapa seramai 40,000 orang dari kelompok Bani Hanifah mengakui pimpinan nabi palsu Musailamah al-Kazzab di permulaan era pemerintahan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq selepas kewafatan Nabi Muhammad bin Abdullah (Sallallahhu’alaiwasallam)?

Kebanyakan mereka murtad disebabkan elemen fanatik perkauman, bukannya percaya kepada nabi palsu itu. Sebahagian daripada mereka berkata, "Aku tahu Musailamah itu pembohong dan Muhammad itu benar. Namun pembohongan Bani Rabiah (Musailamah) lebih aku sukai daripada kebenaran Bani Mudhar (Rasulullah)."


Mana satu pilihan kita? Sang hipokrit atau sang pencari kebenaran?


Al-Barra’ bin Malik


Siapakah beliau? Dia ialah pahlawan Islam, abang kepada sahabat pembantu Rasulullah (Sallallahhu’alaiwasallam) Anas bin Malik. Beliau kerinting rambutnya, kurus badannya dan hitam kulitnya. Namun begitu, semangat juang dan keberanian beliau tiada taranya.


Sejarah mencatatkan suatu kejadian di medan peperangan menentang kumpulan murtad pimpinan nabi palsu Musailamah al-Kazzab. Setelah diasak oleh tentera Muslimin, kumpulan hipokrit yang murtad itu berlindung dalam sebuah benteng yang dikenali sebagai Kebun Maut. Tentera Muslimin menghadapi kesukaran menggempur mereka.


Lalu al-Barra’ bin Malik berkata, “Angkat aku dengan galah dan lindungi aku dengan perisai dari hujan panah tentera musuh. Biarkan aku syahid bagi memberi ruang membukakan pintu supaya kalian boleh menyerbu masuk (ke dalam kota).”


Hasil daripada keperwiraan pahlawan Islam ini, pintu benteng berjaya dibuka. Lalu tentera Muslimin yang sudah bersedia menyerbu masuk. Akhirnya lebih daripada 20,000 pemberontak murtad terbunuh, termasuk Musailamah al-Kazzab.


Sang pendusta, hipokrit dan nabi palsu serta pengikutnya yang bodoh fanatik menemui kebenaran janji Allah dan Nabi-Nya Muhammad bin Abdullah (Sallallahhu’alaiwasallam).

Berkaitan: Wawasan Gaya Champion: Rasulullah Suka Mukmin Kaya Dermawan
Sup Herbal Champion: Wawasan al-Quran Menuju Akhirat


*** Manuskrip saranan 50 Sup Herbal Champion bermatlamatkan untuk menginspirasikan pembaca daripada contoh-contoh nyata dan tersirat yang dikemukakan. Kisah-kisah silam dan terkini, kata-kata hikmah, cerita peransang dan motivasi, sumber inspirasi dan tamsil ibarat saya kumpulkan dan masukkan sebagai isi kandungan buku ini, insya-Allah. Kemudian ia dikukuhkan dengan ulasan dan mengambil pendekatan Islami dengan menerapkan ayat-ayat al-Quran dan hadis Rasulullah di mana berkaitan.

0 comments:


Photobucket
top