Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Sebaik sahaja aku tahu berkenaan penangkapan bekas mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin (Dr. Maza) oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), aku kaget. Alasan tangkapan kerana menjadi guru tidak bertauliah di majlis ilmu membuatkan aku terkilan dan hairan.

JAIS berada di bawah portfolio Datuk Dr. Hassan Mohd. Ali, Exco Selangor. Aku hairan kerana di bawah pentadbiran UMNO/BN dahulu, PAS bertanya bahawa ‘hendak mengajar agama pun kena dapat tauliah”?. Tetapi kini ianya terjadi tatkala Selangor ditadbir oleh PAS/PR.

Justeru itu, benarlah sangkaan pengarang buku Mengemudi Bahtera Perubahan Minda ini bahawa ada tangan ghaib di belakang isu ini. Siapa? Hanya Allah yang Maha Tahu.

Namun dalam masa yang sama, telahan Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr. Lo' Lo' Ghazali, yang mengatakan “ada unsur sabotaj kepada kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor” tidak boleh dikesampingkan.

"Cara penangkapan itu memang mengaibkan dan menjatuhkan maruah beliau. Saya difahamkan antara 50 ke 100 orang polis ada bersama-sama pegawai-pegawai JAIS untuk menangkap seorang ulama. Saya rasa sangat kesal," kata Dr. Lo’ Lo’.

Beliau juga tidak menafikan kemungkinan wujudnya unsur sabotaj pihak tertentu kepada kerajaan PR Selangor kerana penangkapan itu dilihat sangat bertentangan dengan sikap kerajaan negeri yang sangat terbuka dalam menyalurkan ilmu kepada masyarakat.

"Saya bimbang ada unsur sabotaj kepada kerajaan Pakatan Rakyat Selangor sebab saya lihat penangkapan ini sangat bertentangan dengan kehendak kerajaan Selangor yang sangat terbuka terhadap ilmu. Tiba-tiba seorang yang berpontensi seperti Dr. Asri ditangkap dan dimalukan begitu sekali," katanya.

Dalam pada itu, ramai antara kita mengetahui pertentangan idea dan pendapat antara Faisal Tehrani dan Dr. Asri. Walaupun begitu, kata Faisal “saya tidak seronok dengan apa yang menimpa Dr. Asri hari ini.”

“Saya ingin menegaskan, saya membantah sebarang usaha mengharamkan satu-satu aliran yang tidak terkeluar dari al-Quran dan sunnah. Baik ia wahabi, salafi, syiah ataupun tarekat yang benar. Setiap aliran tersebut adalah gagasan. Ia adalah teori.

“Setiap sekolah pemikiran tidak boleh diharamkan dan dihalang sedemikian rupa. Ia hanya boleh dilawan dan dibantah dengan teori dan gagasan lain pula. Ia mesti diperdebatkan secara akademia. Jika ia (aliran tersebut) ditakdirkan 'kalah' maka ia akan mati dan luput begitu sahaja seperti yang telah menimpa sekolah pemikiran Muktazilah, Jabariyyah, Qadiriyyah dan Ibadi.

“Jadi, saya ingin mengatakan saya tidak seronok dengan apa yang menimpa Dr Asri hari ini. Ia adalah petanda buruk untuk perbahasan ilmu yang sihat.” (Petikan komen sdr. Faisal Tehrani di blognya)

Berkaitan:
GEMPAR: Dr Maza ditangkap JAIS, apa hal?
Tangan ghaib siapa di sebaliknya? - Dr Asri


Buku Faisal: Jarum Zionis melalui liberalisme dalam Tuhan Manusia
Detektif Indigo – bukan siri penyiasatan era 80-an dan 90-an

Faisal Tehrani, ini untuk saudara!


2 comments:

ulasbuku said...

Sedih kan, begitu sekali kerjasama diberikan polis untuk menangkap seorang ulamak, tiada timbang tara langsung.

Anonymous said...

Entahlah, saudaraku. Aku pun tak faham. Ada udangkah disorok di celah batu?


Photobucket
top