Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

25 Zulkaedah 1431H - Tiada siapa yang sempurna. Tidak seorang pun terlepas daripada kesilapan sepanjang hayatnya. Begitu jugalah dengan parti-parti politik. Keadilan pun tidak terkecuali.

Akan tetapi, kesilapan tidak boleh dijadikan alasan mutlak. Kesilapan yang sama jangan dibiarkan berlaku berulang-ulang kali, kerana sifatnya akan berubah. Dalam keadaan itu, kesilapan sudah bertukar menjadi kesalahan.


Di sini, tidak salah kalau kita buat kesimpulan bahawa Keadilan bukan sebuah parti yang sempurna. Seperti parti-parti politik yang lain, ia juga ada cacat dan celanya.

Tetapi, adakah Keadilan sama seperti UMNO? Pada hakikatnya, tidak! Perbezaan antara Keadilan dan UMNO laksana bumi dengan langit. Kedua-duanya tidak boleh dijadikan perbandingan. Tidak betul kalau meletakkan Keadilan dan UMNO dalam kategori yang sama. Asas kedua-duanya amat berbeda. Hakikat ini merupakan ABC dalam ilmu politik Malaysia hari ini.

Kalau ianya tidak dapat dimengerti, maka samalah seperti orang Islam yang tidak memahami hukum halal-haram antara arak (seperti brandy atau whisky) dengan susu kambing.
UMNO ialah sebuah parti politik yang tegak atas dasar perkauman. Bertentangan dengan Keadilan yang mengamalkan cogan perjuangan ‘keadilan untuk semua’.

Di sebalik slogan ‘Ketuanan Melayu’, dan kemudian salin kulit menjadi ‘1 Malaysia’ seperti yang ada sekarang, UMNO mengamalkan dasar perkauman yang sangat sempit. Matlamat pucuk pimpinan umno ialah untuk terus berkuasa dan meraih keuntungan diri sendiri bersama-sama dengan suku-sakat mereka. Jumlah kecil ini membiarkan negara dan rakyat terbanyak (termasuk golongan biasa dalam UMNO) terjebak ke dalam jurang perkauman yang amat dalam. Begitulah keadaannya semenjak lebih 50 tahun yang lalu.


Rakyat berbagai kaum telah terpedaya dan dipecahbelahkan. Dalam masa yang sama, jaguh-jaguh ‘Ketuanan Melayu’ sendiri berkongkalikong dengan tokeh-tokeh besar Cina dan India.


Sekarang, rakyat telah mula sedar dan menuntut perubahan yang radikal – bukan dari jenis yang lama atau recon. Rata-rata, mereka menolak politik perkauman yang sudah ketinggalan zaman. Keputusan PRU ke-12 adalah bukti paling nyata.


Menjelang PRU ke-13, Keadilan mesti bersiap sedia untuk menghadapi cabaran yang lebih besar dan rumit. Kesilapan masa lampau tidak boleh berulang lagi. Tetapi, saya sendiri dapat merasakan bahawa gejala negatif yang bersifat perkauman sedang menjalar dalam Keadilan. Apa atau di mana puncanya bukanlah persoalan di sini. Selaku anggota Parti, saya menaruh rasa amat cemburu dan bimbang terhadapnya. Lebih-lebih lagi, seluruh Parti sedang gairah untuk menawan Putrajaya.


Dalam suasana demikian, seluruh Parti patut lebih berwaspada terhadap musuh yang hendak menyerang kita dari dalam. Jumlah mereka mungkin tidak ramai. Tetapi dengan bantuan dari luar dan wang yang mereka turunkan seperti hujan, bumi yang gersang pun akan menjadi basah. Di situ, rumput-rumput liar dan lalang akan segera tumbuh dengan subur.


Senario di atas mengingatkan saya kepada cerita ‘kuda kayu’ (Trojan Horse) dalam mitologi Yunani yang terkenal!

(Oleh Syed Hamid Ali, Parti Keadilan Rakyat)


Pertanyaan aku, “Andai benar PKR bukan berperangai macam UMNO, BUKTIKAN SEGERA!"

Berkaitan:
PKR ada apa hal?: Sivarasa kata Zaid
Mesej cintaku terhadap saudara Anwar Ibrahim: Bermuhasabalah
Pemilihan pimpinan PKR: Aku semakin mual dan menyampah!
Aku sayangkan Islam, Malaysia dan Anwar Ibrahim

0 comments:


Photobucket
top