Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

13 Ramadhan 1430H: Merujuk kepada apa yang telah dan sedang terjadi di Perak, saya pernah menulis komen pendek di blog ini bertarikh 12 Mei 2009. Begini:
Akhbar-akhbar internet melaporkan bahawa krisis politik Perak tidak nampak jalan keluar dalam masa terdekat apabila Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin serta barisan Exco Pakatan Rakyat mengosongkan pejabat mereka di Bangunan Perak Darul Ridzuan kurang lapan jam setelah melapurkan diri untuk bertugas semula.

Ini berikutan keputusan Mahkamah Rayuan yang membenarkan permohonan Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tingggi semalam.


Setakat hari ini baru ditangguhkan keputusan. Dalam entri berkaitan, semalam saya sudah katakan bahawa jika UMNO / BN merayu dan katakanlah menang kes, jadi Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir akan menjadi menteri besar semula. Lepas itu apa sudahnya? Pakatan Rakyat akan lawan balik di mahkamah. Seterus dan seterusnya, seterusnya…


Ada juga laporan mengatakan bahawa wartawan media pun sudah naik jelak dengan perkembangan di Perak. BOSAN!


Aduhai, tiada penyelesaian konkrit. Sudahlah! BUBARKAN DUN sahaja. Rakyat Perak akan tentukan siapa yang layak memerintah. Saya cukup yakin, insyaAllah, dengan doa-doa rakyat Perak dan Malaysia, Pakatan Rakyat bakal memenanginya dengan majoriti dua pertiga. Beranikah Datuk Seri Najib Tun Razak?


Rakyat tidak akan lupa betapa rakusnya dan gila kuasanya UMNO / BN. Bukan ingin membantu rakyat, tetapi hanya tamakkan kuasa dan wang ringgit! Baca penuh di sini.
Tahukah rakyat Malaysia dan khususnya rakyat Selangor bahawa PM Najib kini dalam proses senyap-senyap ingin merampas Selangor pula? Kudeta lagi!

Semasa Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi pengerusi perhubungan Umno Perak, BN berjaya melaksanakan kudeta ganas bagi pemerintahan negeri itu dari tangan Pakatan Rakyat. Ia menjadi kenyataan apabila tiga ADUN Pakatan Rakyat (PR) ketika itu - dua dari PKR dan seorang dari DAP - bertindak keluar parti dan menjadi wakil rakyat bebas yang menyokong BN.


Apabila Umno melakukan rombakan kepimpinan peringkat negeri pada 24 April lalu, Najib mengambil alih pula jawatan pengerusi Umno Selangor.
"Jika kita masih ingat apa yang berlaku di Perak, maka kita juga boleh membuat kesimpulan bahawa Selangor adalah sasaran Najib seterusnya. Beliau berjanji akan merampas semula Selangor, dan beliau mungkin dapat melakukannya," kata pensyarah antropologi dan sains sosial Universiti Malaya, Noor Sulastry Yurni Ahmad, dipetik oleh Malaysiakini.

Dikhabarkan oleh laporan Malaysiakini bahawa ADUN Pelabuhan Klang dari PKR, Badrul Hisham Abdullah kini tidak dapat dikesan. (Berkaitan ADUN ini, klik di sini)


Sepertimana yang berlaku di Perak, ADUN terbabit pada kebiasaannya 'hilang' sebelum muncul semula untuk mengumumkan mereka telah keluar parti. Inilah yang berlaku dalam kes kudeta di Perak. Dengan mengambil kira 'kehilangan' Badrul Hisham dalam kes ini, nampaknya usaha untuk menumbangkan kerajaan PR Selangor mungkin sudah lama berjalan.


Dalam perkembangan berkaitan mantan menteri besar, Khir Toyo berkata bahawa kononnya kerajaan PR gagal menyelesaikan masalah rakyat (merujuk kepada kes kepala lembu, baca di sini/video) dan ‘akan tumbang kerana kelemahan ini.’ AWAS! Jika benar Badrul Hisham sudah hilang, maka UMNO/BN kini mengganas di Selangor! Pertahankan mandat rakyat. Kudeta intro!


Rujukan
: PM's promise: Target Selangor


Itu di Perak dan Selangor. Ok, saya juga sama sekali tidak bersetuju dengan ura-ura proses yang sama dikatakan sedang berkocak di negeri kelahiran saya Terengganu Darul Iman. Laman berita Malaysiakini melaporkan bahawa Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri mengadakan pertemuan bersama sembilan ADUN Umno Terengganu, tetapi tidak pasti ia melibatkan usaha menggulingkan kerajaan negeri.


Wakil rakyat Hulu Besut, Nawi Mohamad dipetik Malaysiakini mengakui bahawa pertemuan antara Anwar dan sembilan orang wakil rakyat itu – yang diura-urakan menyertai PKR sebelum bergabung dengan lapan ADUN PAS – memang telah diadakan. (Berita penuh di sini)


Kudeta dalam apa rupa paras pun merupakan suatu fenomena jijik lagi busuk. Untuk kes Perak, justeru pilihanraya semula menjadi upaya terbaik. Di Selangor, sudah-sudahlah PM Najib. Tunggu pilihanraya umum ke-13 nanti jika Datuk Seri ingin melihat sama ada rakyat Selangor menyokong UMNO/BN.


Untuk kes Terengganu, sabar Datuk Seri Anwar Ibrahim. Jangan gelojoh!


(Kudeta bermaksud mengambil alih kekuasaan negara/negeri/pemerintahan dengan kekerasan atau tidak mengikuti perlembangan/undang-undang)

0 comments:


Photobucket
top