Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

12 Ramadhan 1430H: Tujuan Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengharamkan sesuatu buku, majalah ataupun akhbar adalah bagi menyekat bahan-bahan itu daripada sampai ke tangan orang ramai supaya isi kandungannya tidak mereka baca.

Namun, pengharaman dapat meningkatkan permintaan bagi bahan-bahan itu. Ini disebabkan apabila bahan itu diharamkan, peristiwa itu menjadi berita, maka semua orang mendapat tahu tentang kewujudan bahan itu.


Itulah yang berlaku dengan pengharaman majalah Gedung Kartun baru-baru ini. Tuan Zunar mendapat liputan yang sangat baik akibat tindakan KDN mengharamkan majalah terbitan beliau itu.


Nilai promosi percuma yang beliau peroleh daripada pengharaman tersebut sukar dikira. Jika beliau terpaksa mengeluarkan bajet promosi secara konvensional, entah berapa juta ringgit yang diperlukan bagi mendapatkan liputan sebaik itu.


Langkah mengharamkan sesuatu bahan terbitan adalah ibarat pedang dua mata -- dihayunkan ke kanan pun ia dapat melukai, dihayunkan ke kiri pun ia dapat melukai.

Apabila bahan yang diharamkan itu terbukti mempunyai permintaan yang tinggi, maka sistem pasaran gelap akan mula beroperasi dengan pantas sekali.

Dengan tiba-tiba sahaja akan muncul pencetakrompak yang dalam masa sahari semalam mereka dapat mencetakrompak bahan itu dan mengedarkannya dalam pasaran gelap! Pasaran gelap adalah pasaran yang sangat efisien proses pengeluaran dan pengedarannya. Tiba-tiba sahaja bahan yang diharamkan itu nanti dapat dibeli di mana-mana di seluruh negara.

Lihat sahaja betapa pantas dan efisiennya gerak kerja pasaran gelap buku cetak rompak sebagaimana yang pernah berlaku pada novel SHIT karya Shahnon Ahmad.

(Sumber: Universiti Terbuka PTS – UNIKA)


Berkaitan:
Altantuya: KDN serbu pejabat majalah Zunar kerana karikatur Najib kibar bendera Mongolia
Najib Caricature/Altantuya: Problematic licensing laws hampers distribution

0 comments:


Photobucket
top