Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

15 Ramadhan 1430H: Walaupun dipertikaikan, kontrak Tan Sri Musa Hassan sebagai ketua polis negara dilanjutkan setahun lagi sehingga 12 September tahun depan. Pengumuman itu dibuat dalam satu kenyataan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Seri Mahmood Adam semalam.

Mahmood berkata lanjutan kontrak itu telah diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin atas nasihat perdana menteri dengan perakuan Suruhanjaya Pasukan Polis yang dipengerusikan oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Tahniahlah Tan Sri Musa. Kerjalah lagi, Tan Sri. Saya sebagai rakyat biasa tiada upaya untuk berkata apa. Tahniahlah dan teruskanlah BERKUASA! Walaupun banyak bantahan, kerajaan Malaysia terus pekakkan telinga!

Bantahan yang dikemukakan bukan setakat omong kosong tanpa maklumat yang berautoriti. Namun rakyat sudah maklum bahawa banyak agensi kerajaan seperti PDRM dan SPRM memang cekap bila aduan melibatkan bukan ‘orang dia’. Jadi salahkah jika rakyat membuat kesimpulan bahawa PDRM dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuat siasatan dan pendakwaan terpilih?

Dalam hal berkaitan, ahli Parlimen Pokok Sena, Dato’ Mahfuz Omar mencadangkan satu penstrukturan semula dibuat terhadap pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) termasuk pembersihan ke atas semua anggota yang didakwa terlibat dengan kumpulan kongsi gelap seperti yang pernah didakwa.

Beliau turut mendesak satu suruhanjaya diraja ditubuhkan untuk menyiasat segala dakwaan yang membabitkan Ketua Polis Negara (Tan Sri) Musa Hassan sendiri. Penubuhan suruhanjaya berkenaan penting ujarnya kerana pihak polis sendiri tidak berupaya menyiasat kes membabitkan pasukan polis dengan kumpulan kongsi gelap.

Mahfuz juga yakin masih ramai calon yang layak menggantikan tempat Musa sebagai Ketua Polis Negara. "Saya percaya sudah tentu ada calon yang terbaik dalam negara kita dan itu kita serah kepada Yang Dipertuan Agong untuk mempertimbang calon-calon di kalangan pegawai polis yang mempunyai integriti yang tinggi," katanya.

Pada 2007, Musa Hassan didakwa terbabit menerima suapan sebanyak RM2.1 juta bagi melepaskan sekumpulan gangster. Blogger Raja Petra Kamaruddin dalam blognya Malaysia Today Sabtu lalu pula menyiarkan akuan bersumpah yang didakwa dibuat seorang pegawai polis yang pernah menjadi pembantu peribadi Musa.

Antara dakwaan pegawai polis itu, Musa membiarkan penjenayah memanipulasi kenaikan pangkat anggota polis dan jawatan mereka. Beliau juga mendakwa diarahkan untuk menyelaraskan arahan mengenai pangkat dan jawatan para pegawai polis berdasarkan draf dan cadangan yang dibuat oleh (ketua sindiket) BK Tan.

Musa juga dituduh mengarahkan supaya diwujudkan blog tanpa nama pemiliknya untuk menuduh timbalan menteri dalam negeri ketika itu Datuk Mohd Johari Baharum menerima rasuah RM5.5 juta daripada tiga kepala penjenayah.

Sementara Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat pula merancang menyerahkan memorandum membantah penyambungan kontrak Musa kepada menteri berkenaan hari ini. Ketuanya Shamsul Iskandar Mohd Akin telah menyerahkan memorandum itu di Putrajaya jam 2.30 petang, 4 September 2009.

Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat Parti Keadilan Rakyat Badrul Hisham Shahrin berkata tindakan menyambung kontrak Musa disebalik tuduhan terbabit dalam sindiket kongsi gelap, pemalsuan bahan bukti serta kegagalan mencantas indeks jenayah kebangsaan adalah amat memalukan.

Ini adalah kali kedua perkhidmatan Musa dilanjutkan. Kali pertama adalah semasa di bawah pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi pada September 2007.

“Bagaimana terdapat koleksi akuan bersumpah bukan sahaja dari orang awam tetapi anggota PDRM sendiri yang mengaitkan Musa dengan kegiatan kongsi gelap dan ia lebih memarahkan lagi dalam keadaan negara berdepan dengan indeks kadar jenayah negara yang semakin meningkat. Bermakna amat diragui intergritinya,” jelas Badrul.

Badrul turut menyifatkan hari ini sebagai hari malang bagi negara dengan pengumuman penyambungan kontrak Musa yang merupakan Ketua Polis Negara paling bermasalah.

“Musa ini bukan sahaja diragui lantikannya, bahkan umum percaya bahwa beliau dilantik pada peringkat awalnya hasil daripada kesungguhan beliau memalsukan bukti dalam kes Datuk Seri Anwar Ibrahim. Ini telah dibuktikan dan disebut tetapi tidak dicabar pembuktian tersebut,” katanya.

Sementara itu Ahli Jawatankuasa Pas Pusat Mohammad Sabu berasa hairan kerana penyambungan kontrak itu kerana Musa mempunyai prestasi buruk dalam mengendalikan pasukan polis. Menurutnya, ramai lagi anggota polis yang lebih layak untuk dilantik sebagai Ketua Polis Negara.

“Kita amat tidak senang dengan tindakan perdana menteri yang menyambung khidmat ketua polis seperti ini walhal kita boleh mengambil mana-mana pemimpin polis lebih berwibawa. Kalau mahu yang berwibawa tentu ada, tetapi Najib mungkin perlu ketua polis seperti ini untuk menjaga Umno dan Barisan Nasional,” kata Mohammad Sabu.

Untuk melihat video sidang media Mahfuz Omar berkenaan integriti Tan Sri Musa, sila klik di sini.

0 comments:


Photobucket
top