Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Dengan nama Allah yang pemurah lagi Maha mengasihani.

Pertama sekali saya nak ucapkan jutaan tahniah kepada penulis a.k.a sahabat yang saya hormati iaitu Pak Web Sutera di atas kejayaan beliau menoktahkan buku ketiganya. Setelah sekian lama mengintai hanya dalam fragmen di alam maya (maaf bro gua tak layan baca kat blog..gua kaki buku..jangan marah haaaaa) dan akhirnya PERANG ARMAGEDON berjaya dibukukan.

Jujurnya selepas balik dari perasmian buku beliau tempoh hari, saya sudah tidak keruan lagi apabila memandang buku ini. Ditambah lagi dengan keterujaan melihat buku ini menggunakan kertas yang sangat ringan sekali gus membuatkan diri ini diasak dengan kuat untuk membacanya. (Maafkan saya wahai buku-buku yang masih pending ... saya terpaksa memotong giliran kalian demi buku ini).

Bagi penggemar buku aksi tempur rasanya kalian akan menyukai buku Pak Web yang terbaru ini. PA mengetengahkan pejuang Islam yang bangkit menentang doktrin Yahudi dan Zionis Israel. Rasanya penulis menggunakan watak lelaki Melayu iaitu Fateh Sa'adi sebagai teraju utama yang berjuang menghapuskan kezaliman musuh Islam ini.

Bagaikan tersedut ke dalam mesin masa, penulis berjaya membawa saya masuk ke dalam cerita ... persis bagai memimpin tangan saya dari awal hinggalah ke akhir cerita. Saya seolah-olah menyaksikan sendiri kepingan-kepingan dimensi yang wujud di dalam perjuangan yang suci ini.

Geram dan sakit hati apabila sekutu Yahudi ini senantiasa memikirkan cara untuk menyakiti orang Islam. Mereka mendakwa Islam itu teroris, sedangkan mereka mengangkat sikap teroris itu sebagai kebaikan dalam perjuangan sonsang mereka. Namun hati saya puas apabila penulis meletakkan tentera Islam sebagai tentera yang cukup bijak apabila berjaya mematahkan serangan demi serangan yang diberikan oleh Yahudi. Cuma maaf cakap ... saya kurang gemar pula bila ada watak cyborg dan sebagainya.

Buah tangan kali ini nampaknya lebih matang. Penulis juga banyak menggunakan pendekatan sains dan teknologi seiring dengan latar masa yang digunakan iaitu masa hadapan. Pun begitu, betapa tinggi dan canggih teknologi yang ada masih tidak mampu untuk melawan kuasa yang Khalik. Sejauh mana kita melangkah, semakin besar kuasa Allah yang maha Agung terbentang luas di hadapan.

Antara yang menarik perhatian saya mengenai buku ini ialah kisah-kisah Nabi Allah yang bertungkus-lumus membantu (ajaran) Allah menjalankan dakwah membawa umat manusia ke jalan yang benar. Tetapi dasar Yahudi laknatullah sentiasa ingkar dan mendustakan kebenaran. Ada juga cerita yang membuatkan saya berasa lucu iaitu apabila penulis menyatakan tentang jin pun ada teknologi (m/s185), dan ada juga yang menjentik tangkai hati saya iaitu dialog antara nabi Yahya a.s dengan iblis mengenai 3 golongan manusia (m/s 186).

Menariknya buku ini, di setiap bab ia diselitkan dengan hadis-hadis, sabda-sabda serta riwayat-riwayat sahih yang berkaitan dengan bab tersebut. Ia signifikan sekali dengan apa yang cuba disampaikan oleh penulis. Buku ini amat ringan (dari sudut ukuran berat), sama beratnya dengan sebiji buah epal. Pak Web juga seorang pengguna bahasa Melayu yang baik ... sehinggakan saya terpaksa berteman dengan kamus elektronik semasa membaca buku ini.

Kalau kalian perhatikan, bila membaca buku ini, kita seolah-olah mendengar sendiri Pak Web bercerita di sebelah ... sebab ada baris-baris ayat yang digunakan persis gaya beliau bercakap. Adakala sinis, adakala penuh wibawa, kadang-kadang kelentong ke lebih Pak Web ini ... hahaha (sebab dah selalu dengar beliau berleter guna mikrofon).

Haaaaa!! Satu lagi yang menarik mengenai buku ini. Dalam ini ada menyentuh tentang bangsa POLIP...so baca..jangan tak baca..!!( sempat aku meracun..) kih .. kih ... kih.

Terima kasih Pak Web sebab hasilkan buku yang amat baik ini. Kalau ditanya siapa penulis novel berlatar belakangkan sejarah, saya akan berkata penulis itu adalah Abdul Latip Talib, selepas itu saya berkata Web Sutera.

Teruskan menulis sahabat. Islam memerlukan pemikir seperti kamu. Rasa kagum dan kerdil di sisimu teman sebab melihat dari naskhah ini ... terpancar usaha kerasmu menelaah dan mencurahkan idea. Hikmahnya, sambil saya membaca ... saya juga terpaksa mengkaji semula dan membuat penilaian kendiri mengenai isu-isu terutama sejarah Dajjal dan kaitannya dengan Israel. Saya google lebih banyak maklumat tambahan untuk menampung skemata sedia ada.

4**** buat Pak Web. Semoga Allah sentiasa mencucuri rahmat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.. pejuang-pejuang Islam, para Sahabat (Baginda), serta para mukmin yang berjihad dan syahid di jalan Allah. Al-Fatihah.

**4/4/14 Jumaat, Nusari bayu..review khas buat teman..sahabat dan penulis yang saya kagumi Web Sutera.

Penulis: Web Sutera.
Muka surat: 480.
Terbitan: Galeri Ilmu.

*** Ulasan dan komentar Cikgu Shahrol Nizam Zulkifli, Port Dickson, Negeri Sembilan.

0 comments:


Photobucket
top