Pada 15
Mei 2010, saya ada terbitkan satu artikel dalam blog mengenai masjid di
Macedonia, bersumberkan laman web Era Muslim. Beritanya seperti
di bawah.
Muslim Macedonia ajukan permintaan agar Masjid Burmali (foto) yang dihancurkan oleh Serbia pada tahun 1920-an dibangunkan kembali. Isu ini berbangkit kembali tatkala pihak gereja Ortodoks Macedonia mengumumkan bahawa mereka akan membangun sebuah gereja di alun-alun (lingkungan) yang sama.
Muslim Macedonia ajukan permintaan agar Masjid Burmali (foto) yang dihancurkan oleh Serbia pada tahun 1920-an dibangunkan kembali. Isu ini berbangkit kembali tatkala pihak gereja Ortodoks Macedonia mengumumkan bahawa mereka akan membangun sebuah gereja di alun-alun (lingkungan) yang sama.
Populasi
penganut agama Islam di Macedonia datang beramai-ramai ke kawasan itu untuk
membina semula Masjid Burmali, yang dibangun tahun 1495 pada masa pemerintahan
Daulah Uthmaniah. Akhirnya ia menjadi demonstrasi besar di ibukota Skopje.
Selama
demonstrasi besar itu, azan dikumandangkan di lokasi di mana Masjid Burmali
pernah berdiri di sana setelah 85 tahun. Umat Muslim Macedonia membaca beberapa
ayat Al-Quran dan berdoa bersama-sama hingga menangis menitiskan air mata.
Mereka mendesak agar masjid ini dibangunkan kembali.
Penyelenggara
demonstrasi memberitahu tindakan mereka sebagai “kesaksian untuk masjid
Burmali”, dan berharap kehadiran mereka akan memberi tekanan kepada politikus di
parlimen. Ribuan polis berkawal agar sesi demonstrasi tidak bertukar ganas.
Sebagai Muslim yang akur dan baik, mereka tidak bertindak ganas, maka tiada
rusuhan atau kekacauan yang menganggu-gugat keamanan negera. Akhirnya demonstrasi
besar itu bersurai dengan aman.
Di sisi
lain, dampaknya tidak mungkin untuk membangun kembali Masjid Burmali dalam
waktu terdekat. Datuk bandar Skopje mengumumkan mereka tidak akan memberi izin
untuk bangunan keagamaan di ibu kota.
Warga
Albania, Turki dan Muslim Bosnia di Macedonia yang meminta untuk pembangunan
kembali Masjid Burmali, menganggap dengan terbinanya masjid itu, ia sebagai
balasan atas kesalahan memalukan di masa lalu, bukan permintaan membangun
masjid baharu.
@@@@@@@
Lantas
saya teringat penulisan novel berjudul Macedonia: Alexander Agung (Hijab Raja Zulqarnain). Bagi saya, Islam di Macedonia adalah sebuah kesinambungan usaha
jerih Raja Zulqarnain dalam menyebarkan anutan agama tauhid Tuhan Yang Maha Esa
Allah.
Ia secara
langsung juga adalah kesinambungan ajaran-ajaran wahyu Plato, Socrates dan
Aristotle di Macedonia dan Greek pada zaman dahulu. Walaupun demikian, dicatat
sejarah bahawa umat Islam di era selepas Raja Zulqarnain atau Alexander
meninggal dunia, penganut agama Allah itu diburu dan dibunuh, termasuk ahli
falsafah terkenal itu.
Namun, Allah
tidak benarkan semua orang dibunuh oleh penganut pagan pelbagai tuhan di
wilayah bersejarah itu. Salah seorang yang terselamat ialah panglima beliau,
Ptolemy.
Dalam
novel itu, saya mencatat satu kisah pada tahun 305 – 30 Sebelum Masihi, seperti
berikut:
“Sahabat utama Alexander, Ptolemy, telah membina dinasti Ptolemaeus di Mesir selepas kematian Raja Macedonia itu. Beliau merupakan pengasas kerajaan yang menguasai Mesir selama lebih daripada tiga ratus tahun atau tiga abad.
“Ptolemy juga menganuti agama yang diamalkan oleh Alexander. Dinasti Ptolemaeus yang mempercayai ajaran ketuhanan monoteisme bersikap agak liberal serta menggalakkan perkembangan bidang sastera dan sains. Beliau juga mengasaskan pembinaan sekian banyak perpustakaan dan muzium di Alexandria. Kelas-kelas pengajian termasuk kesusasteraan dan astronomi, berkembang subur di sini.”
You will spot the Murat Pasha mosque regardless of which side
which you have entered or walked through the Old bazaar. It is situated at the very heart of
the Bazaar and stands opposite the overwhelming Cifte amam and a number of new
shops surrounding it.
Right next to the mosque is a water fountain and this could
be another reason why this temple of Muslim religion becomes even more
capturing to the eye of the visitor. Inside
the courtyard of the Murat pasha mosque is a well preserved water fountain
(used by believers for washing), which was built in 1937.
However, it is the remains of the old mosque cemetery that
attract the greatest curiosity among visitors. In fact, these are three graveyard
inscriptions that date back from 1741 and 1790, while it is not clear what the
date of the third one is.
The Murat Pasha mosque has a fairly simple architectural
style and elements typical for a Baroque style. On the right and side rises the
minaret which, according to its style and construction belongs to a different,
much older period, and is different from the present construction of the
mosque.
At the entrance to the mosque lays the inscription on which,
in Arabic is described that the mosque was built between 1802-1803, after it
had been destroyed during the huge fires that devastated Skopje back in 1689. However,
there is no exact data on the name or year of construction of this mosque,
while the archeological research clearly shows that present day Murat Pasha
mosque stretches over an older object. (Sumber: http://www.oldskopje.net)
Dalam
novel sejarah Macedonia: Alexander Agung (Hijab Raja Zulqarnain), saya juga menulis:
“Demikianlah sebahagian daripada khabar berita penduduk negeri-negeri (yang telah dibinasakan). Kami ceritakan perihalnya kepadamu (wahai Muhammad). Antaranya ada yang masih wujud (kesannya) dan ada pula yang telah lenyap.
“Kami tidak menganiaya mereka, tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri. Maka berhala-berhala yang mereka sembah selain daripada Allah itu tidak dapat menolong mereka sedikit pun pada masa datangnya azab Tuhanmu dan penyembahan yang mereka lakukan itu hanya menambahkan kerugian kepada mereka.
“Demikianlah azab Tuhanmu, apabila ia menimpa (penduduk) negeri-negeri yang berlaku zalim. Sesungguhnya azab-Nya itu amatlah pedih, lagi keras.” (Surah Hud 11: 100 – 102)
“Maha Suci Allah, Zamri! Aku memahami apa yang kau maksudkan,” ujar Zainal sambil menyeka matanya yang berkaca.
“Allah binasakan kerajaan Parsi dengan mengutus Raja Zulqarnain. Kemudiannya, mengutuskan kerajaan Rom bagi memusnahkan onar orang-orang Yunani yang mendustakan agama tauhid yang dianuti Raja Zulqarnain. Tidak beberapa lama kemudian, kerajaan Rom pula dimusnahkan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat.”
0 comments:
Post a Comment