Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Pada 15 Mei 2010, saya ada terbitkan satu artikel dalam blog mengenai masjid di Macedonia, bersumberkan laman web Era Muslim. Beritanya seperti di bawah.

Muslim Macedonia ajukan permintaan agar Masjid Burmali (foto) yang dihancurkan oleh Serbia pada tahun 1920-an dibangunkan kembali. Isu ini berbangkit kembali tatkala pihak gereja Ortodoks Macedonia mengumumkan bahawa mereka akan membangun sebuah gereja di alun-alun (lingkungan) yang sama.

Populasi penganut agama Islam di Macedonia datang beramai-ramai ke kawasan itu untuk membina semula Masjid Burmali, yang dibangun tahun 1495 pada masa pemerintahan Daulah Uthmaniah. Akhirnya ia menjadi demonstrasi besar di ibukota Skopje.

Selama demonstrasi besar itu, azan dikumandangkan di lokasi di mana Masjid Burmali pernah berdiri di sana setelah 85 tahun. Umat Muslim Macedonia membaca beberapa ayat Al-Quran dan berdoa bersama-sama hingga menangis menitiskan air mata. Mereka mendesak agar masjid ini dibangunkan kembali.

Penyelenggara demonstrasi memberitahu tindakan mereka sebagai “kesaksian untuk masjid Burmali”, dan berharap kehadiran mereka akan memberi tekanan kepada politikus di parlimen. Ribuan polis berkawal agar sesi demonstrasi tidak bertukar ganas. Sebagai Muslim yang akur dan baik, mereka tidak bertindak ganas, maka tiada rusuhan atau kekacauan yang menganggu-gugat keamanan negera. Akhirnya demonstrasi besar itu bersurai dengan aman.

Di sisi lain, dampaknya tidak mungkin untuk membangun kembali Masjid Burmali dalam waktu terdekat. Datuk bandar Skopje mengumumkan mereka tidak akan memberi izin untuk bangunan keagamaan di ibu kota.

Warga Albania, Turki dan Muslim Bosnia di Macedonia yang meminta untuk pembangunan kembali Masjid Burmali, menganggap dengan terbinanya masjid itu, ia sebagai balasan atas kesalahan memalukan di masa lalu, bukan permintaan membangun masjid baharu.

@@@@@@@

Lantas saya teringat penulisan novel berjudul Macedonia: Alexander Agung (Hijab Raja Zulqarnain). Bagi saya, Islam di Macedonia adalah sebuah kesinambungan usaha jerih Raja Zulqarnain dalam menyebarkan anutan agama tauhid Tuhan Yang Maha Esa Allah.

Ia secara langsung juga adalah kesinambungan ajaran-ajaran wahyu Plato, Socrates dan Aristotle di Macedonia dan Greek pada zaman dahulu. Walaupun demikian, dicatat sejarah bahawa umat Islam di era selepas Raja Zulqarnain atau Alexander meninggal dunia, penganut agama Allah itu diburu dan dibunuh, termasuk ahli falsafah terkenal itu.

Namun, Allah tidak benarkan semua orang dibunuh oleh penganut pagan pelbagai tuhan di wilayah bersejarah itu. Salah seorang yang terselamat ialah panglima beliau, Ptolemy.

Dalam novel itu, saya mencatat satu kisah pada tahun 305 – 30 Sebelum Masihi, seperti berikut:
“Sahabat utama Alexander, Ptolemy, telah membina dinasti Ptolemaeus di Mesir selepas kematian Raja Macedonia itu. Beliau merupakan pengasas kerajaan yang menguasai Mesir selama lebih daripada tiga ratus tahun atau tiga abad. 
“Ptolemy juga menganuti agama yang diamalkan oleh Alexander. Dinasti Ptolemaeus yang mempercayai ajaran ketuhanan monoteisme bersikap agak liberal serta menggalakkan perkembangan bidang sastera dan sains. Beliau juga mengasaskan pembinaan sekian banyak perpustakaan dan muzium di Alexandria. Kelas-kelas pengajian termasuk kesusasteraan dan astronomi, berkembang subur di sini.”
Dalam satu catatan laman web, saya ambil dan terbitkan di sini.

You will spot the Murat Pasha mosque regardless of which side which you have entered or walked through the Old bazaar. It is situated at the very heart of the Bazaar and stands opposite the overwhelming Cifte amam and a number of new shops surrounding it.

Right next to the mosque is a water fountain and this could be another reason why this temple of Muslim religion becomes even more capturing to the eye of the visitor. Inside the courtyard of the Murat pasha mosque is a well preserved water fountain (used by believers for washing), which was built in 1937.

However, it is the remains of the old mosque cemetery that attract the greatest curiosity among visitors. In fact, these are three graveyard inscriptions that date back from 1741 and 1790, while it is not clear what the date of the third one is.

The Murat Pasha mosque has a fairly simple architectural style and elements typical for a Baroque style. On the right and side rises the minaret which, according to its style and construction belongs to a different, much older period, and is different from the present construction of the mosque.

At the entrance to the mosque lays the inscription on which, in Arabic is described that the mosque was built between 1802-1803, after it had been destroyed during the huge fires that devastated Skopje back in 1689. However, there is no exact data on the name or year of construction of this mosque, while the archeological research clearly shows that present day Murat Pasha mosque stretches over an older object. (Sumber: http://www.oldskopje.net)

Dalam novel sejarah Macedonia: Alexander Agung (Hijab Raja Zulqarnain), saya juga menulis:
Demikianlah sebahagian daripada khabar berita penduduk negeri-negeri (yang telah dibinasakan). Kami  ceritakan perihalnya kepadamu (wahai Muhammad). Antaranya ada yang masih wujud (kesannya) dan ada pula yang telah lenyap. 
“Kami tidak menganiaya mereka, tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri. Maka berhala-berhala yang mereka sembah selain daripada Allah itu tidak dapat menolong mereka sedikit pun pada masa datangnya azab Tuhanmu dan penyembahan yang mereka lakukan itu hanya menambahkan kerugian kepada mereka. 
“Demikianlah azab Tuhanmu, apabila ia menimpa (penduduk) negeri-negeri yang berlaku zalim. Sesungguhnya azab-Nya itu amatlah pedih, lagi keras.”  (Surah Hud 11: 100 – 102) 
“Maha Suci Allah, Zamri! Aku memahami apa yang kau maksudkan,” ujar Zainal sambil menyeka matanya yang berkaca. 
“Allah binasakan kerajaan Parsi dengan mengutus Raja Zulqarnain. Kemudiannya,  mengutuskan kerajaan Rom bagi memusnahkan onar orang-orang Yunani yang mendustakan agama tauhid yang dianuti Raja Zulqarnain. Tidak beberapa lama kemudian, kerajaan Rom pula dimusnahkan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat.”

0 comments:


Photobucket
top