Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Allah berungkap dalam Al-Quran, “Katakanlah (wahai Muhammad): “Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana buruknya kesudahan orang-orang yang berdosa itu”. (Surah Al-Naml, ayat 69)

Banyak kali dalam Al-Quran Allah menyebut dan menyuruh hamba-Nya agar mengembara. Menurut pakar tafsir, terdapat dua belas kali ungkapan serupa atau sama erti ditemui dalam kitab suci umat Islam itu. Dalam pada itu, sebahagian besar kandungan Al-Quran adalah kisah dan ceritera. Perkisahan sejarah makhluk dan manusia.

Sejarah? “Bosanlah subjek sejarah!”, “Malas aku dengan sejarah. Asyik kena hafal tarikh, nama dan peristiwa sahaja!”, “Aku tak suka sejarah! Payah mahu menghafal!”

Itulah ungkapan yang sering kita dengar, atau kita yang berkata demikian, terutamanya semasa di bangku sekolah. Sahabat Rasulullah (SAW), Abdullah bin Mas’ud berkata, “Jika kalian menginginkan ilmu, maka telaahlah Al-Quran kerana di dalamnya terdapat ilmu generasi manusia pertama dan terakhir (atau ilmu umat dahulu dan mendatang).”

Orientasi peperiksaan yang perlukan pelajar menghafal menjadikan subjek sejarah atau tawarikh menjadi bosan, terasa tidak penting dan bahkan timbul pertanyaan, “Buat apa belajar sejarah?”

Pada hemat saya sang fakir ini, apa yang perlu bukannya ‘menghafal’ secara harafiah, tapi yang terlebih utama ialah memahami sejarah tertentu, terutama sejarah Islam dan bangsa sendiri. Dalam pada itu dalam menelaah sejarah bangsa sendiri, jangan pula bertujuan untuk rendahkan bangsa-bangsa lain tanpa sebab yang munasabah.

Ya, memahami dan mentaakul apakah yang ditulis oleh sejarawan, terutamanya yang ikhlas menulis, bukannya berdasarkan tujuan jahat lagi busuk. Kalau setakat menghafal, burung kakak tua pun boleh. Burung gembala kerbau pun boleh!

Suruhan Allah itu bukan setakat berjalan di atas hamparan muka bumi ini, bahkan mengelilingi dunia demi meraih banyak bukti konkrit akan peristiwa yang telah terjadi. Maknanya lebih luas dan bermanfaat sekiranya sejarawan, dan kita sebagai majoriti umat manusia menelaah apa kejadian alam ini. Apa ibrah atau pengajaran daripada umat-umat yang pernah berbuat onar jahat di atas muka bumi, yang telah musnah atau hilang itu.

Dengan sifat-Nya yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang, Allah tidak berikan ilmu-Nya hanya untuk orang-orang Islam sahaja. Seperti juga rezeki, Allah berikan kepada semua hamba-Nya yang berusaha. Justeru sejak lama dahulu, ramai cerdik pandai bukan Islam meneroka kisah-kisah manusia yang pupus, dan kemudian mereka dokumenkan. Kita boleh ambil hasil kajian mereka itu, insya-Allah. Harus dimaklumi, majoriti daripada kita tidak berupaya mengembara apatah lagi menjalankan kajian arkeologi terhadap tinggalan manusia silam.

Mengapa Al-Quran mengandungi ceritera dan mengapa Allah secara khusus menyuruh hamba-Nya berjalan? Insya-Allah, ia justeru kerana sejarah bakal berulang, seperti mana kata-kata Abdullah bin Mas’ud di atas.

Berjalan atau membaca catatan sejarah bererti membaca masa lalu untuk memahami masa sekarang dan mentafsir masa hadapan. Walaupun masa depan masih tetap dalam ilmu Allah yang Maha Agung, namun dengan izin-Nya juga kita dapat belajar sesuatu. Itu pasti.

Sungguh alam tidak tempang, justeru alam juga makhluk Allah yang sentiasa dan tetap kekal benar dalam tindakannya. Hanya kita - jin dan manusia serta makhluk lain - yang selalu berlaku tidak adil terhadap amanah yang diberikan oleh Allah. Justeru alam buana ini hanya menurut titah perintah Tuhan yang Maha Berkuasa dan Maha Membalas.

Dalam menulis novel sejarah ini, sekiranya wujud elemen-elemen samar (dan selalunya begitu) saya merujuk kepada tiga sumber utama; (1) Sastera, catatan atau lagenda / epik orang terdahulu, (2) Taurat (Perjanjian Lama) dan Bible (Perjanjian Baru) yang sudah diubah, dan akhirnya dibetulkan dengan sumber paling ampuh - (3) Kitab Al-Quran dan hadis Rasulullah.

Dari sebuah buku, dicatatkan bahawa:

“Para sejarawan membahagi catatan sejarah kepada dua kategori utama. Pertamanya sejarah khusus yang menurut kebiasaannya sesuai dengan hasrat penulis atau senario penguasa di suatu ketika, atau boleh juga disebut sebagai pandangan etnosentris setempat.” Jelas yang kategori ini boleh sahaja rentan (bahagian yang lemah atau berbeza dari fakta sebenar), dan bakal wujud di sana-sini penyimpangan serta pandangan yang tidak adil. Justeru akibatnya ialah ketidakbenaran dan keikhlasan sangat diragui.

“Kategori kedua ialah apa yang disebut sebagai sejarah umum. Kategori ini berasas di atas kebenaran dan fakta yang tidak berdolak-dalih. Ia terungkap di atas peristiwa benar dengan ungkapan bersih daripada tohmahan jahat. Jenis sejarah ini berorientasi kepada usaha membahas pelbagai peristiwa masa lalu dengan tujuan mengambil sudut positifnya.” Tambahan dari saya ialah mengambil ibrah mana yang baik dan belajar agar bahagian yang busuk dihindarkan. Maka akhirnya catatan sejarah kategori ini boleh dijadikan rujukan tuntas untuk manfaat seluruh manusia.

Justeru, dalam menulis beberapa novel sejarah, saya merujuk epik sesuatu bangsa, Perjanjian Lama (Taurat), Perjanjian Baru (Bible), dan Al-Quran yang turut merangkumi tafsir para ulama silam dan kontemporari. Seterusnya penemuan dunia Barat dan Islam di era moden. Akhirnya lakukan rujuk silang dengan tafsir Al-Quran. Saya seimbangkan teks antara ayat-ayat naratif dan dialog (terutamanya dialog dalam Al-Quran dan hadis Rasulullah akan diambil terus).

Di tempat / sub-plot tertentu mungkin elok gunakan Teknik Suraf Yusuf yang dianjurkan oleh Puan Ainon Mohamad, guru saya yang mencungkil bakat sang penulis ini. Contohnya adakan watak tambahan, seperti dialog di bawah untuk sifat-sifat sesuatu peristiwa:
Seorang lelaki bertanya kepada temannya yang berada di sisinya, "Kau nampak bagaimana Nabi Nuh mengajak anak dan isterinya naik ke bahtera ini?"  
Temannya menjawab, "Ya, aku nampak. Kasihan aku lihat Nabi Nuh. Keadaan semakin gawat, ombak bertambah besar dan hujan semakin lebat.” 
"Mengapa anak dan isterinya degil sangat?" 
Teman lelaki itu berkata sambil menunjuk ke arah isteri dan anak Nabi Nuh, "Aku pun kurang pasti. Kasihan Nabi Nuh kerana isteri dan anaknya hanyut dibawa arus deras.” 
“Apa boleh buat.”
Ambilan sumber Barat dari Taurat dan Bible serta epik tidaklah sesuatu yang tidak boleh sama sekali. Justeru epik juga adalah catatan peristiwa di suatu tempat bagi suatu bangsa atau negara atau kaum. Mungkin yang wajib diteliti adalah elemen-elemen tokok tambah yang tidak benar, yang seharusnya diisih sebaik mungkin.

Semasa sesi Sanggar Penulis Bersama Web Sutera di hari terakhir Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2013 (PBAKL 2013) yang lalu, seorang pelajar IPTA bertanya, “Adakah novel sejarah boleh diambil rujukan sebagai bahan utama pembelajaran sejarah?”

Jawapan saya secara ringkas, “Harus difahami novel sejarah antara lain terisi persepsi atau sudut pandang penulis terhadap latar suatu peristiwa. Walaupun demikian, penulis yang ikhlas dan benar-benar mengkaji subjek yang ditulis wajib menintakan apa yang benar, walaupun pahit. Ia masih tetap sebuah novel dengan dialog-dialog bayangan, namun ia berakar dari ayat naratif catatan sejarawan.

“Bukannya tidak boleh dijadikan rujukan utama untuk subjek sejarah di sekolah dan pusat pengajian tinggi, tapi kena berhati-hati. Boleh diambil maklumat, dan kemudian sebaiknya membuat rujuk silang bersama nota-nota atau kajian ilmiah atau buku teks.”

Ringkasnya begitulah jawapan saya. Sebagai peminat domain sejarah dan penulis novel sejarah, saya cuba sedaya upaya kekal di landasan disiplin pengkajian sejarah. Paling utama disiplin tafsir Al-Quran dan kajian hadis Nabi Muhammad bin Abdullah (SAW) dikekalkan, tidak melangkau yang tidak boleh, apatah lagi yang melanggar hukum Islam. Di sini saya yang bukan seorang ustaz atau lulusan bidang agama, amat bergantung harap kepada ilmuan Islam dalam merujuk.

Oleh sebab itu, gerakan penulisan novel sejarah yang mengebu-gebu di Malaysia ini seharusnya diterima baik semua pihak. Teguran, nasihat malah melurus mana yang agak bengkok seharusnya disalurkan secara berhemah dan secara disiplin keilmuan. Bukan tohmahan semata-mata, sekadar mencari salah pihak tertentu.

Antara matlamat sang penulis fakir ini ialah, seperti juga novelis sejarah mapan negara Pak Latib, agar subjek sejarah yang dikata bosan itu dimudahkan melalui novel. Namun harus diingat selalu, kekalkan disiplin kajian ilmiah dalam bidang ini, walaupun dari sumber sekunder. Sekali lagi, apa yang amat perlu ialah memahami sejarah, bukannya menghafal tanpa melihat sisi pengajarannya.

Al-Quran bercerita, alim ulama mengkaji, manusia Islam dan kafir meneroka. Kebesaran Allah dan ilmu-Nya akan diberikan kepada sesiapa yang dikehendaki.

Dengan nama Allah yang Maha Berilmu, saya persembahkan novel sejarah untuk anak bangsa yang dicintai. Insya-Allah, demi redha Dia yang Maha Gagah.

“Kutip, isih, tulis, baca, telaaah, sebar dan amalkan. Itulah suruhan Al-Quran. Sungguh, hikmah itu milik Mukmin yang tercicir,” tulus alam berbicara.

Akhirnya hanya Allah jua yang Maha Mengetahui.

0 comments:


Photobucket
top