Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Ini antara buku rujukan bagi penulisan fiksyen Armagedon versi Islam, insya-Allah. Belum termasuk lagi beberapa rujukan berbahasa Inggeris lain dari pelbagai sumber. Saya tamatkan dengan munculnya Dajjal secara fizikal.

"Ya Allah, alirkan kekuatan-Mu untuk hamba yang daif ini.”

Masih meneroka maklumat awal dengan membaca buku Siapa Penghuni Bumi Sebelum Manusia. Hampir tamat. Sejarah akan berulang menjelang akhir zaman?

Makhluk seakan-akan 'manusia' (atau jin berupa manusia / makhluk bersayap) pernah maju dalam peradaban atlantis dan rama. Bahkan jauh sebelum 4000 Sebelum Masihi (tempoh beratus juta tahun?) makhluk di bumi itu pernah memasuki abad kelajuan cahaya dan teknologi nuklear.

Jin berbeza dengan malaikat. Kesemua malaikat beriman kepada Allah, sedangkan jin, ada yang beriman ada juga yang kafir seperti manusia. Sebahagian jin ada yang taat kepada Allah dan sebahagian yang ingkar.

Golongan jin seperti juga manusia, mereka memiliki pelbagai bangsa, puak dan keturunan, mempunyai sistem pentadbiran yang sama seperti manusia. Setiap puak itu mempunyai ketuanya selain raja. Dari sini terbentuk daerah pentadbiran seterusnya negeri, terakhir menjadi negara.

@@@@@@@@@@ 

Armageddon will be, according to the Book of Revelation, the site of a battle during the end times, variously interpreted as either a literal or symbolic location.

The term is also used in a generic sense to refer to any end of the world scenario. According to one premillennial Christian interpretation, the Messiah will return to earth and defeat the Antichrist (the "beast") and Satan the Devil in the Battle of Armageddon. (Sumber Kristian Barat)

Mula membaca, mengkaji, menelaah dan mentaakul suatu perkara penting dari sebuah bahan rujukan. Kemudian, insya-Allah, bakal diteruskan dengan mengkaji tafsiran hadis dan surah-surah al-Quran. Seterusnya bahan-bahan rujukan lainnya. Semua itu untuk sebuah projek novel besar yang akan dihantar proposalnya sebelum PBAKL 2013 nanti.

(1) Pharaoh Neco concerned at the increasing power of the neo-Babylonian empire, decides to go to the help of the king of Assyria on the Euphrates. For this purpose Neco must cross Canaan from end to end. The King Josiah of Jewish, who has no wish to come under the yoke of Egypt, attempts to halt Neco at Megiddo.

(2) Sekumpulan Yahudi berdebat dengan sahabat Rasulullah - berkenaan raja mereka yang akan muncul pada akhir zaman untuk kalahkan umat Islam.

Dalam membayangkan jenis senjata di masa hadapan, al-Quran memberi satu jalur sinar untuk saya, walaupun masih samar. Sudi fikirkan bersama?

"Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi (dengan kekuasaan dan kemewahan) yang tidak Kami berikan kepada kamu. Kami turunkan hujan atas mereka dengan lebatnya, dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka. Kemudian Kami binasakan mereka dengan sebab dosa mereka, dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat yang lain." (Surah al-An’am, ayat 6)
 
@@@@@@@@@@

Mohenjo-daro was built in the 26th century BCE. It was one of the largest cities of the ancient Indus Valley Civilization, also known as the Harappan Civilization, which developed around 3000 BCE from the prehistoric Indus culture.

At its height, the Indus Civilization spanned much of what is now Pakistan and North India, extending westwards to the Iranian border, south to Gujarat in India and northwards to an outpost in Bactria, with major urban centers at Harappa, Mohenjo-daro, Lothal, Kalibangan, Dholavira and Rakhigarhi.

Mohenjo-daro was the most advanced city of its time, with remarkably sophisticated civil engineering and urban planning. When the Indus civilization went into sudden decline around 1900 BCE, Mohenjo-daro was abandoned. (Sumber: Wikipedia)

Malam kelmarin berjaya siapkan 10 muka surat fiksyen armagedon versi Islam ini untuk proposal kepada penerbit. Saya kongsikan sedikit.

Di sebuah perkampungan Yahudi 

Dia lelaki tinggi dan gemuk, berhidung persis paruh burung. Isterinya juga gemuk. Si lelaki berasal dari keturunan seorang dukun bangsa Yahudi bernama Syaqq, manakala si wanita daripada bangsa jin.

Wanita gemuk bangsa jin dan banyak daging itu hidup pada zaman Nabi Sulaiman, dan dia boleh berhubungan dengan makhluk-makhluk halus dari suku kaum jin yang lain. Oleh kerana kejahatannya, dia ditangkap oleh Nabi Sulaiman dan dikurung di dalam penjara.

Daripada perhubungan kedua-dua makhluk ini, lahirlah Dajjal yang ditangguhkan kematiannya oleh Allah yang Maha Mengetahui dan Maha Berilmu.

Rasulullah (SAW) ada mengatakan, “Seandainya Dajjal keluar dan aku masih berada di kalangan kamu, maka akulah yang berhadapan dengannya bagi mewakili setiap orang Islam.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Ibnu Majah juga meriwayatkan hadis lain. Rasulullah (SAW) berkata, “Dajjal itu pastinya akan keluar pada zaman kamu."

Masa berlalu sehingga ke suatu zaman nanti. Al-Masih Dajjal sedang menunggu masa yang ditentukan Allah untuk keluar menjelajah dan menjarah muka bumi. Tempat singgahnya ialah di sebelah timur, dengan menguasai teknologi kenderaan sepantas cahaya dan senjata pembinasa yang pernah digunakan dalam sengketa kaum jin.

“Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah seluruh umat Islam berperang dengan seluruh Yahudi. Umat Islam akan membunuh mereka sehinggakan apabila mereka bersembunyi di sebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar datanglah kamu ke sini dan bunuhlah orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok Gharqad, kerana ia adalah pokok Yahudi.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) 

Bermula sebuah misi, insya-Allah 

Sudah dapat citra penulisan fiksyen armagedon dari sisi pandang Islam. Plot utama sudah disusun. Malam ini akan bermula menulis bab-bab contoh dalam usaha menyediakan proposal. Insya-Allah, janji saya kepada editor Tuan Resha Hamzah dan bos bahagian buku Tuan Haji Zakaria Sungib akan diangkat Tuhan Yang Esa ke Arays-Nya yang Maha Tinggi.

"Ya Allah, mudahkanlah saudara kami Web Sutera dan berkatilah natijah usahanya." - Tuan Haji Zakaria Sungib

0 comments:


Photobucket
top