Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Si cilik Aeisha Sumayyah bertanya sambil memeluk saya, "Kenapa abah kena kerja? Hari-hari kena kerja."

Saya cium ubun-ubun kepala dan pipinya, kemudian berkata, "Abah kena kerja cari rezeki pemberian Allah. Nanti dapat duit, abah belikan susu adik.”

Anak berusia dua tahun lebih itu memandang saya, terkebil-kebil.

Semasa mengangkat dan menyusun barang-barang di atas meja bufet, ada sahabat bertanya, "Kau tak malu?" dan "Mengapa tak minta aku tolong?"

Tiada istilah malu dalam urusan yang saya buat. Sapu lantai guna mop, lap meja guna tuala, bahkan saya gunakan kain tuala biasa semasa mengelap lantai basah atau kotor, sambil mencangkung.

Insya-Allah, saya mengikut gaya berniaga sahabat Rasulullah (SAW), Abdul Rahman bin Auf.

Dari satu sisi, biasakan buat kerja-kerja yang dikatakan ‘kelas bawah’ itu. Melaluinya, kita dapat rasai pahit atau peritnya kerja sebegitu. Bagi saya, asalkan kerja halal, insya-Allah, semua Allah akan berkati. 

Terkadang saya suka membebel. Mungkin banyak ketika menjadi pemerhati senyap. Namun begitu, dalam memerhati saya mengumpul maklumat. Isteri saya berkata, "Abang ini pandai menulis.”

Saya menjawab, "Abang memerhati dari sisi yang berbeza. Justeru minat ini abang kembangkan.”

@@@@@@@ 

Yee sang atau lou sang halal 

Yee sang atau lou sang adalah menu istimewa untuk Tahun Baru Cina. Sejak tahun 2011, pihak kami mula menerima pertanyaan bagi sediaan menu yee sang halal mengikut prosedur Islam. Justeru Cef Hana mengambil inisiatif untuk belajar sajian khas ini.

Versi atau kandungan yee sang atau lou sang ini banyak, mengikut kreativiti seseorang tukang masak atau cef yang menyediakannya.

Ketika satu sesi katering Tahun Baharu Cina 2013 (yang masih hangat berlangsung), seorang tetamu bertanya kepada sahabatnya, lebih kurang begini, “Kandungan sayur ini adakah?” Beliau menunjuk jenis sayur tersebut.

Rakannya itu menjawab, “Tidak kisah. Janji ia sayur. Ikut kreativiti masing-masing.”

Dari info yang saya peroleh, sajian ini dikatakan berasal dari negara China. Namun versi kontemporari dihasilkan dan dipopularkan pada era 1960-an di kalangan komuniti bangsa Cina di beberapa tempat. Paling menarik ialah hari perayaan Tahun Baharu Cina di Malaysia, Indonesia dan Singapura sering dikaitkan dengan menu istimewa ini.

Sepanjang pengalaman Lusiana Catering, pihak syarikat dan komuniti bangsa Cina di Kuala Lumpur dan Selangor tidak sah sekiranya sajian ini tidak disediakan di majlis sambutan Tahun Baharu Cina. Ia sebagai simbolik kemakmuran, justeru sajian ini juga disebut sebagai yee sang salmon kemakmuran (prosperity salmon yee sang).

Yusheng, yee sang atau lou sang atau memantulkan kemakmuran, adalah salad ikan mentah gaya Teochew. Ia biasanya terdiri daripada beberapa kepingan / cebisan ikan mentah (paling biasa salmon). Antara bahan-bahan lain, ia dicampur dengan sayur-sayuran yang dicincang dan pelbagai sos dan perasa."

Lusiana Catering berbangga dengan pesanan saban tahun, sejak 2011, terhadap sajian istimewa kaum Cina ini. Kami belajar dan mahu terus belajar, justeru makanan yang pelbagai ini adalah anugerah Allah untuk umat manusia.

@@@@@@@ 

Sepanjang bisnes katering yang memasuki tujuh tahun ini, pihak saya menerima sokongan dari banyak pihak. Bagi servis kanopi, kerusi meja dan pramusaji, Lusiana Catering banyak kali bekerjasama dengan Accer Event & Canopy dan Azlan Canopy (Tuan Mohd Azlan Satar).

Hubungan bisnes sungguh erat. Tuan punya Accer Event, Tuan Jazse Mohamed pernah berkata kepada saya, "Abang buat katering, saya buat kanopi. Kita kongsi sama-sama rezeki. Jangan tamak. 

Di suatu ketika, di Kolej PTPL Shah Alam. Lusiana Catering ada projek di sana. Bila tengok cop kerusi, hah Accer punya! Sebaik nampak kelibatTuan Jazse Mohamed sebaik kami sedang memunggah barang masuk ke dalam lori, saya berteriak, "Tidak ada orang lainkah?" 

Tuan Jazse Mohamed menjawab sambil tersenyum, "Pusing-pusing kita juga, bang!" 

@@@@@@@

Fakta Katering | Dalam satu majlis perkahwinan, saya dan Cef Lusiana Adnin membantu rakan di gerai BBQ kambing sebanyak 8 ekor. Sajian lain ialah coleslaw, kentang lenyet, jagung bakar dan roti bayang putih (garlic bread). Tetamu sekitar 1,000 orang.

Apa yang terjadi? Gerai BBQ kambing kena serbu! Langsai sajian itu, barulah mereka ke gerai nasi berani. Hasilnya, nasi tidak habis. Kalau ada kambing bakar / BBQ, memang kambing dahulu kena serbu.

@@@@@@@

Tarikh 21 Feb. 2013 Kuala Lumpur dan Selangor dianugerah oleh Allah dengan hujan lebat. Tunggu pramusaji di suatu lokasi. Tiada. Dia tunggu di tempat lain, saya teruskan pemanduan Jalan sesak teruk.

Tiba di Subang Jaya, cari lokasi premis bisnes klien, hujan masih lebat. Berpusing lima kali dalam lorong-lorong sempit dan sesak. Saya sedikit panik. Akhirnya, "Allahumma yassir wala tu`assir ya Kareem", yang menjadi tasbih sepanjang perjalanan menjadikan semua kemungkinan tidak baik sirna.

Allahu-Akhbar! Terima kasih, sahabat Zonan Villa kerana mengingatkan saya.

Tip Katering | Datuk Idris Haron pernah berkata kepada saya, “Dalam bisnes katering, sekiranya makanan sedap, perkhidmatannya orang tidak lihat sangat."

Walaupun begitu, seorang katerer yang baik harus melihat semua sisi servis yang disediakan. Makan adalah persepsi minda.

Satu lagi, dalam buku Buat Duit dengan Katering, saya tulis kisah konsep 'kita bos kita kuli.' Insya-Allah, saya buat apa yang ditulis. Bos atau tidak, setiap usaha kerja halal memperoleh berkat dari Allah.

Saya pernah ditegur oleh tuan rumah, ‘Lahawlawala! Bos pun basuh pinggan.”

Sebaik menoleh ke erahnya, sambil tersenyum saya membalas, “Sudah biasa, bang.” 

Allah Subhanahuwata’ala menegaskan dalam al-Quran, “Dan ingatlah tatkala Tuhanmu memaklumkan, 'Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambahkan (nikmat) kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.’” (Surah Ibrahim, ayat 7).

0 comments:


Photobucket
top