Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Saya berfikir dan bertaakul atas nasihat teman. Kadang-kala, bahkan sering, payah untuk bersedekah atau membantu keperluan orang lain lantaran terasa keperluan kita lebih mendesak.

Namun, andaikan kita 'terhilang' duit sekian banyak. Sangat baik ucapkan "Alhamdulillah" dan redha. Allah sudah beri jalan-Nya untuk kita bersedekah. Insya-Allah, redha pada campur tangan Allah menjadikan kita tenang. Itu sedekah.

Seorang sahabat menulis, “Lalu saya teringat bagaimana saya mempunyai seorang sahabat yang pernah membantu. Waktu itu tayar motor saya pancit, dan saya tidak mempunyai wang yang cukup.  Lantas sahabat saya itu membantu. Hingga kini saya terus mendoakan kejayaan untuk sahabat saya itu dunia sampai akhirat.”

Seperti novel-novel Tuan Bahruddin Bekri, saya juga cuba untuk menulis kisah seharian yang biasa-biasa agar menjadi luar biasa. Justeru buku motivasi / inspirasi Berfikir Gaya Champion dan 50 Sup Champion Resipi Rasulullah saya nukilkan. Alhamdulillah respons sangat baik.

Satu lagi cubaan saya ialah di Ilham Grup Buku dengan kisah Mat Katerer. Ilham itu anugerah Allah. Apa pun, ayuh lestarikannya. Paling utama ialah patuh syariah

Impian bisa digapai dengan cita-cita dan usaha, bukannya angan Mat Jenin semata-mata. Boleh berangan-angan, namun jadikan ia sebagai impian yang bakal dilestarikan. Justeru kita ada akal, bukan setakat otak seumpama sang haiwan.

Allah perintahkan agar kita hamba-Nya berdoa dan bertawakal, selepas usaha sehabis daya. Berkaitan dengan ini, ada sebuah nukilan rasa dan gerak kerja. Sebuah novela yang bukan setakat diari kecil, bahkan ditinta sebagai jalan-jalan menuju redha Allah. Sudikan ke sini.

Satu lagi misi juang demi Islam - Kesatria Samudera: Ledakan Patani.

@@@@@@@@@@

Hari Sabtu 2 Feb. 2013, adalah hari yang dikenang. Salah satunya ialah pelancaran enam judul terbaharu buku terbitan Galeri Ilmu Sdn Bhd, termasuk tarbiah motivasi Berfikir Gaya Champion oleh Ketua Pengarah JAKIM. Kehadiran ramai penggerak hebat penerbit menggugah jiwa bahawa saya perlu tulis banyak lagi buku.

Buku-buku terbaharu Galeri Ilmu dilancarkan oleh Dato' Othman Mustapha, Ketua Pengarah JAKIM. Sewaktu gimik serahan buku, sempat saya berbisik, "Dato', ini sebuah buku motivasi Islami." Beliau ucapkan tahniah beberapa kali untuk buku motivasi tarbiah Berfikir Gaya Champion ini.
 
Alhamdulillah. Tiba di rumah pada sebelah malamnya setelah hampir 20 minit berjalan kaki dari menghadiri Pesta Buku 1Malaysia itu. Majlis pelancaran enam judul buku terbaharu Galeri Ilmu Sdn Bhd, termasuk buku motivasi tarbiah Berfikir Gaya Champion berjalan lancar.


Berjalan kaki selama 20 minit dari stesen LRT Pandan Indah ke Kg. Pandan Dalam memang menyihatkan. Berpeluh juga dengan kasut tumit tinggi.

Bualan bersama rakan penulis dan pembaca di gerai Galeri Ilmu mencambah minda bahawa "penulis wajib ikhlas menulis". Saya ucapkan terima kasih kepada teman pembaca yang sudah miliki novel sejarah Alexander Agung: Hijab Raja Zulqarnain dan buku panas Berfikir Gaya Champion.

Khas untuk sahabat 'pemberontak' Tuan Zonan Villa, terima kasih justeru terus memberi semangat untuk aku.

Sebelumnya, pada hari Khamis dan Jumaat yang banyak ilmu dan perkongsian. Khamis bersama Galeri Ilmu Sdn Bhd, penulis yang hebat dan pengunjung Pesta Buku 1Malaysia.

Manakala Jumaat bersama di Karnival Karangkraf 2013, bersembang dan mengembang idea di sesi Ilham Grup Buku. Seronok berjimba dengan rakan, penulis dan staf Grup Buku Karangkraf. Berjumpa dengan petugas hebat - Dato' Hussamuddin, Tuan Syamil Fahim, Puan Sri Diah Shaharuddin, Puan Saadiah, Puan Firdaus, Tuan Eyman Hykal dan beberapa staf lain. Kenyang.

Grup pemberontak Buku Tiga Lima yang gila-gila mencipta sejarah tersendiri. Usia setahun jagung, tetapi riuhnya menggamit rasa di persada buku negara. Saya bersama mereka dengan baju-t merah.

Kalau benar umpama bicara 
Lestarikan ia agar berjaya 
Usah dirisau mehnah dunia 
Kelak fana di persada Maha Kuasa.

0 comments:


Photobucket
top