Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Kita sering takut, termasuk saya. Macam-macam jenis takut, paling bimbang ialah fasal rezeki dan masa. Ayuh kita berubah daripada takut kepada makhluk kepada hanya takut terhadap Allah. Kita jemput rezeki masuk ke dalam kantung, bukannya menjadi hamba rezeki.

Ada jalan haram, ada jalan halal. Jemput rezeki secara guna 'bomoh' atau dengan kaedah doa dan tawakal setelah berusaha. Tarik rezeki secara tuntunan al-Quran. Tanya nurani, jangan ikut sang Taghut dan bala tenteranya.

Semasa sesi sembang buku di CyberSecurity, 23 Januari 2013, saya ada perikan hal berkaitan membaca dan mentaddbur al-Quran. Dalam buku tarbiah rohani Berfikir Gaya Champion, Bab 15, saya khususkan perihal pengukuhan mengaji al-Quran.

Saya beritahu yang saya bukan ustaz, malah ilmu agama cetek. Saya tetap bersyukur dengan apa yang ada. Ini bukan kisah duka lara, ini adalah kisah bagaimana seorang insan biasa – seperti saya, anda, kita semua – menjadi manusia Champion dalam menongkah arus kehidupan.

Saya katakan, ayuh kita baca dan tadabbur al-Quran. Paling malas ialah setengah halaman satu hari - baca, fahami dan tadabbur. Insya-Allah, bukan setakat hati berasa tenang, bahkan rezeki dan urusan menjadi mudah.

Seorang staf bertanya, "Tuan, bagaimana untuk beri nasihat kepada pasangan kita yang hilang semangat, supaya bangkit berfikir gaya champion?" 

Saya menjawab, "Insya-Allah, doa. Solat wajib jangan tinggal, buat solat sunat hajat dan taubat. Kita ada Allah, mengapa mengadu kepada orang lain? Saya pernah mengalami kekecewaan. Tapi saya percaya setiap yang berlaku ada hikmahnya. Rezeki Allah itu ada untuk setiap hamba-Nya yang berusaha, berdoa, bertawakal dan redha."

Moga bermanfaat.

@@@@@@@@@@ 

Semasa berbincang dengan tuan editor di Galeri Ilmu minggu lalu, sempat beliau lontarkan idea untuk buat adaptasi novel sejarah Macedonia: Alexander Agung -Hijab Raja Zulqarnain menjadi siri komik.

Setelah berbincang dengan seorang desainer, tuan editor pun berkata, "Cadangan ini akan diajukan kepada bos bahagian buku."

Cuma saya bertanya, "Berapa banyak siri yang boleh dibuat? Tebal juga novel ini.”

@@@@@@@@@@ 

KOMBAT ARMAGEDON

Usai asar pada suatu hari, saya pecut jumpa Tuan Resha Hamzah di Galeri Ilmu Sdn Bhd. Walaupun tahu beliau sibuk dan ada tugas khas, saya belasah berlabun juga. Antara isi berjimba ialah peranan editor dan penulis.

Saya berkata, "Editor yang baik bukan setakat betulkan salah ejaan sahaja." Tuan Resha bersetuju justeru beliau editor yang faham bidang tugasnya.

Akhirnya saya berkata, "Insya-Allah, tunggu sebelum PBAKL 2013, saya akan hantar cadangan novel berjudul KOMBAT ARMAGEDON. Sedang giat mengkaji."

Sepuluh buah buku, setakat ini. Belum kajian ebook lagi. Sebuah misi besar yang mulai terasa menumpuk di bahu patik. Maklumat berselirat wajib ditapis, diisih dan digabung jalin menjadi plot masa depan. Allah, mudahkan hamba-Mu.

0 comments:


Photobucket
top