Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Testimoni novel Macedonia: Alexander Agung - Hijab Raja Zulqarnain di Goodreads
Bacaan tamat. Susun atur buku yang sangat menarik dengan petikan kata-kata hikmat dan surah-surah al-Quran pada permulaan bab menjadi buku sebagai sumber rujukan baik dari segi falsafah, sejarah mahupun agama sendiri.
Yang menarik bagi saya adalah petikan dari kitab cahaya bersinar yang menimbulkan tanda tanya; benarkah ada kitab ini? Petikan itu seperti sebuah petikan yang benar. Namun tertipu jua kerana kitab itu hanya bakal dijumpai pada tahun 2020.

Banyak sesi dapat dilihat di mana lebih menjuruskan bahawa mana-mana makhluk mempercayai konsep Tuhan Yang Esa adalah makhluk Allah seperti kita orang-orang Islam dimuka bumi.

Secara keseluruhan saya menyukai konsep buku ini yang menceritakan sejarah melalui cerita. Oleh itu, lebih banyak ilmu diresap berbanding buku sejarah yang banyak memaksa kita menghadam fakta saja. Ia lebih memahamkan kita tentang konsep sejarah itu sendiri, sebuah cerita yang telah berlaku dan perlu menjadi pedoman dan panduan masa hadapan.

Syabas! Menantikan buah tangan kedua dari penulis ini.

** Dari Elle Syeila.

Manuskrip novel sejarah Konstantinopel: Menjulang Panji al-Fateh (Working title) sedang disunting. Mesej dari editor, "Membacanya membuatkan saya merasa seakan-akan sedang membaca karya-karya David Eddings dan David Gemmell (fantasi, epik) yang sarat plot, watak dan naratif. Juga terasa sedikit seperti karya Phillipa Gregory (penulis mapan dalam kisah sejarah bangsawan Inggeris). Jika tidak berhati-hati, mungkin boleh ‘lemas’ dalam jalinan cerita yang bersimpang siur."

Hijrah Champion 

Hasil borak bersama seorang insan istimewa dalam Facebook. Saya catat kembali untuk diri sendiri terutamanya. Saya bukan yang terbaik, namun saya ingin berubah. Insya-Allah, sedikit tip untuk berubah.

Jangan tulis kerana duit semata-mata, betulkan niat. Tulis untuk dakwah dan saling mengingati. Itu hasrat saya, dan syukur Allah berikan kemudahan. Pitih perlu, tapi redha Allah paling utama. Saya jahil, sahabat, saya pernah silap langkah. Saya sedar. Doa, taubat dan tawakal. Kasih dan cinta Allah untuk kita, insya-Allah. Niat bersih, pitih ikut kita dari belakang, jadi hamba kita, bukan sebaliknya.

Mungkin, hikmah saya boleh istiqamah dan kuatkan semangat di sela-sela blok minda menulis dan kemalasan ialah justeru menulis dari hati. Menulis dari kesedaran yang saya perlu buat sesuatu.

Sahabat, saya yakin kamu jauh lebih baik dari saya, jauh lebih berilmu berbanding saya. Saya tidak mendalam ilmu agama. Cuma ingin belajar betulkan diri, mahu berubah, niat luruskan langkah sendiri yang terasa pincang. Mengaku di hadapan Allah. Mahu berubah dan berhijrah, menjadi lebih baik. Menjadi Champion dari sudut tersendiri.

Membaca buku-buku yang baik, kitab, al-Quran. Kemudian fahami, taakul dan serap. Amalkan, insya-Allah. Dirikan yang wajib, buatkan yang sunat. Usaha, doa dan tawakal.

0 comments:


Photobucket
top