Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

28 Rabiulawwal 1432H - Gambaran dua orang dari tujuh orang puteri Raja Alimun dan Permaisuri Sofiah di kulit depan novel Siri Cerita Rakyat ini dapat menggambarkan kemolekan rupa paras mereka.

Nama-nama watak seperti Nujum Putih Beruban Sejemput, Jojol, Dompok, Kunyit, Jongang dan Awang Dogol membuatkan saya tersenyum. Karekter setiap watak digambarkan secara baik melalui dialog-dialognya.

Nama-nama jenis ikan dan kehidupan lain dalam sebuah kolam yang dinyatakan dalam novel ini memberi ilmu kepada kanak-kanak. Kejadian makhluk yang berlainan diciptakan Allah dengan hikmah tersendiri diutarakan secara langsung oleh penulis. Takdir dan pergantungan sepenuhnya kepada Allah di atas setiap peristiwa dalam kehidupan dijalin sebagai unsur penerapan agama. Banyak pengajaran dan nilai murni sejagat dalam novel ini menjadi elemen yang mesti diteruskan dalam siri cerita sebegini.

Memasukkan beberapa rangkap pantun lama yang diperbaharui oleh penulis merupakan satu pendekatan yang saya suka.

Akhirnya kisah novel ini berakhir dengan riang ria. Amat sesuai untuk kanak-kanak bagi menggantikan buku kisah pari-pari dari Barat.

Dari lima bintang, saya berikan empat. Tahniah untuk penulis dan penerbit PTS.

Judul: Puteri Ikan Emas
Penulis: Busu Najib
Penerbit: PTS Fortuna Sdn Bhd, Disember 2007
ISBN-13: ISBN 978-983-192-140-1
ISBN-10: ISBN 983-192-140-2
Harga: RM 14.00 / RM 17.00
Jumlah muka surat : 208 halaman
Kategori: Remaja dan Fantasi

0 comments:

top