Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

24 Syawal 1430H: Setelah kembali dari berhari raya di Besut dan Kelantan, saya dan Chef Hana memang sibuk. Kesibukan merangkumi menerima panggilan dari klien, menjawab emel, menghantar sebut harga, menghubungi rakan bisnes serta menyediakan barang-barang keperluan.

Antara yang terawal mengesahkan pesanan katering Hari Raya Aidilfitri ialah novelis Ramlee Awang Murshid. Novelis thriller nombor satu Malaysia ini telah menempah tarikh seawal pertengahan Ramadhan 1430H lagi. Klik di sini untuk melihat kemeriahan rumah terbuka Aidilfitri novelis Ramlee Awang Murshid.


Tahukah saudara, apakah makanan yang sangat digemari oleh saudara Ramlee? Di penghujung majlis semasa bertugas di rumahnya, pembantu saya menggoreng mee yang berlebihan. Anak beliau, adik Aizuddin, berkata kepada saya, “Abah memang suka makan mee goreng.” Tatkala bersantai di luar rumah menjelang Isyak, Ramlee makan (belasah!?) dua pinggan mee goreng! Memang sah bahawa Ramlee suka masakan itu.


Justeru hari raya jugalah, maka saya masih terkial-kial dalam meneruskan pembacaan novel sejarah Bidadari Paderi oleh saudara Saiful A.Imam. Tugas mengulas buku juga tergendala sebentar. Ulasan novel thriller Kudeta Intro dan Kudeta Klimaks yang usai dibaca di penghujung Ramadhan 1430 Hijrah juga masih belum dimulakan.


Jalan-jalan utama di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor sesak dengan kenderaan lantaran rumah terbuka Aidilfitri. Di dua hujung minggu, saya terperangkap dalam kesesakan jalanraya dalam perjalanan ulang-alik ke premis klien bagi urusan katering.


Di hujung minggu lepas (9, 10 & 11 Okt), Chef Hana kepenatan memasak untuk tiga majlis rumah terbuka Aidilfitri untuk dua hari berturut-turut. Sebaik sampai di rumah pada malam Ahad, dia terus pengsan (tidur dengan nyenyaknya!)

0 comments:


Photobucket
top