Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

11 Syawal 1430H: Ensiklopedia Wikipedia bebas dan percuma edisi bahasa Inggeris mempunyai lebih kurang sekitar 3 juta artikel dalam Internet. Tahukah saudara bahawa jika seseorang mencetak semua artikel yang ada pada Wikipedia ke dalam sebuah buku, ukuran buku tersebut akan sama dengan 952 kali volum dari Encyclopedia Britannica.

Mungkin saudara belum yakin untuk mendengar, siapakah orang yang mau melakukan hal ini, iaitu mencetak dalam bentuk kertas dan dibukukan? Satu berita yang saya baca ialah seorang siswa di UK telah benar-benar mencetak 0.01% dari Ensiklopedia Wikipedia ke dalam bentuk buku. Lihat gambar yang disertakan.


Buku ini memiliki 5,000 halaman, diantaranya berisi sekitar 400 lebih featured articles yang semuanya diambil dari Wikipedia. Seperti yang saudara lihat, buku ini berukuran tinggi 1 kaki 7 inci atau sama dengan ukuran layar monitor 30 inci.

Photobucket
Dan antara yang menariknya ialah Rob Matthews yang menggagas idea untuk mencetak Wikipedia juga merancang menjualnya ke Telegraph. Bolehkah?

0 comments:

top