Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Pada satu ketika di suatu lokasi di Cyberjaya. “Kau sekarang ini senanglah sejak Pakatan Rakyat (PR) menang di Selangor,” kata seorang sahabat sambil menghembus asap rokok menghala ke dahan pokok kelapa sawit yang terjuntai hampir ke bumbung bangunan.

“Mengapa kau kata begitu,” soal saya sambil memandang tepat ke mukanya.


“Yalah, senang kau dapat bisnes,” balasnya tersengih-sengih.


“Shah, aku memang menyokong PAS dan mana-mana pihak yang berkawan dengan PAS. Aku gembira sejak PR memang di Selangor. Namun aku tetap macam dulu sejak aku memulakan bisnes katering ini.


“Aku masih melakukan tugas-tugas pemasaran dan jualan seperti biasa, tiada berubah. Kau hendak aku melutut kepada wakil rakyat kawasan aku atau mana-mana Exco Selangor? Kirim salam!”


Pokok persoalan di sini ialah apa yang sering kita sebutkan sebagai aktivit melobi. Sokongan saya terhadap PR bukan bertujuan bisnes atau mana-mana kepentingan peribadi yang lain. Apa yang saya inginkan ialah sebuah negara Malaysia yang lebih baik untuk rakyat dan generasi mendatang.


Saudara Iskandar Abdul Samad memenangi kerusi ADUN Chempaka di pilihanraya ke-12 lalu. ADUN kawasan saya ini dilantik sebagai Exco Selangor pula. Saya mengenali beliau dan beliau pula pernah beberapa kali berkunjung ke rumah saya. Adakah saya menelefon beliau sejak menjadi Exco bagi mendapatkan projek? Demi ALLAH, tidak pernah!


Tetapi sekiranya kerajaan PR Selangor dan jabatan-jabatan kerajaan negeri meminta saya menyediakan sebut harga bagi perkhidmatan katering, saya tidak akan menolak. Begitu juga sebarang permintaan atau pesanan yang diterima dari jabatan atau kementerian kerajaan persekutuan, pasti saya terima dengan rasa senang hati.


Pegangan saya tetap jitu; usaha, doa dan tawakkal. Rezeki dari Allah, saya hanya menguruskannya.


(Gambar: Salah satu persediaan meja pengantin untuk katering perkahwinan)

2 comments:

D'Rimba said...

Wah bagus perniagaan makin maju siap pakai warna biru lagi kain napkin....Saya nak juga tolong ha.......

Web Sutera said...

Sdr D'Rimba,

Alhamdulillah. Saya ada napkin pelbagai warna; putih, biru, merah dan hijau.


Photobucket
top