Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

“Aku amat menggalakkan terbinanya perpustakaan di rumah. Milikilah ia di rumah walaupun kecil, di mana di dalamnya terdapat kitab-kitab agama, buku-buku tulisan penulis seantero dunia yang dapat kita cedok ilmunya, serta kaset atau CD berfaedah bagi santapan telinga dan nurani.” (Dari novel ini)

Saya sudah baca novel kecil ini. Tarikan utama saya ialah
gaya penulisan yang sarat bait nasihat. Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak dan Ili Sarah Annual Bakri menulis dan bercerita secara bersahaja menggunakan susunan bahasa yang indah. InsyaAllah, ia bisa memaut hati ini condong kepada perjuangan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.


Novel ini adalah sebuah catatan isteri seorang pejuang yang meluangkan masa berpuluh tahun hidup bersama Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Akhirnya beliau tampil membongkar rahsia hidupnya sejak bergelar ratu di hati ulama tersohor ini.


Segala pahit getir dihirup bersama, saling mempercayai sehingga tiada ruang untuk meletakkan curiga di antara mereka. Novel ini tampil dengan nada yang tulus dan harmoni. Ia berkisah tentang hidup, kesetian, pengorbanan dan perjuangan.


Pengalaman isteri Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan dirakam dalam langgam bahasa yang puitis sehingga membuatkan pembaca turut sama meranduk tohor dalamnya sungai kehidupan yang punya saat kering dan bahnya.


Antara bait indah ialah, “Sungguh aku tidak tahu dari mana mulanya cinta sebesar ini.
Sedar-sedar saja, aku seperti sudah berada di syurga dunia.”

Tajuk: Bidadari Dari Timur: Memoir Isteri Seorang Pejuang

Penulis: Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak & Ili Sarah Annual Bakri

ISBN: 978-967-5249-08-2

Penerbit: Kemilau Publika Sdn. Bhd., April 2009

Halaman & harga: 111 muka surat & RM12.90 (Sem. Malaysia), RM15.90 (Sabah & Sarawak)

Photobucket

4 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum

Salam singgah dari Kedai-Buku.com. Kagum dengan masa-masa terluang untuk membaca.

Web Sutera said...

Alaikumsalam,

Alhamdulillah. Terima kasih.

D'Rimba said...

Semoga ulama tulen diangkat menjadi pemimpin.........

Aidura Sofiee said...

pendapat peribadi saya, novel ini meskipun kecil tapi sarat dengan pedoman dan pengajaran buat mereka yang ingin mengambil iktibar, insya-Allah.

top