Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Photobucket
"Saya berjalan, sepatutnya diiringi dengan motokar," kata SN Pak Samad.

Tambahnya, inilah "pengalaman pertama" matanya pedih dan mengalami keadaan tolak-menolak dalam kumpulan penentang PPSMI sewaktu menuju ke istana.


"Rupa-rupanya begini caranya untuk menyelamatkan bahasa," katanya (gambar kiri- dua dari kanan).

Perjuangan menentang dasar ini tidak akan berhenti hari ini, malah ia akan diteruskan pada masa akan datang, katanya lagi.
(Sumber: Malaysiakini)

Jari jemari saya menggeletar sedikit ketika memblog berita ini. Gambar lain akan menyusul, insyaAllah.

Pengerusi GMP, Dato' Dr. Hassan Ahmad, berkali-kali melabelkan mereka yang berjuang dan menyokong dasar UMNO memartabatkan bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan negara ini dengan menjadikannya sebagai bahasa penghantar subjek sains dan matematik sebagai orang-orang bangang. (Sumber: Unika)


Berita terkini: Sungguhpun himpunan 100,000 hari ini dianggap hebat dan luar biasa kejayaannya namun insiden kekasaran dan serangan pihak polis yang terpaksa menurut arahan kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak boleh diterima sama sekali.

Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Pusat Dato' Abu Bakar Chik berkata serangan bertubi-tubi dan tanpa belas kasihan itu tidak mematahkan semangat tinggi dan 'membakar' hasrat rakyat khususnya para pejuang bahasa yang mahu menjujung dan memartabatkan bahasa Melayu sekaligus membantah dasar PPSMI yang diperkenal kerajaan BN.

Baca berita penuh: Isyarat jelas rakyat tolak PPSMI, himpunan 100,000 berjaya!

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
(** Gambar-gambar di atas saya salin dari pelbagai sumber.)

2 comments:

. said...

terima kasih kerana sudi menjengah blog saya :)

Anonymous said...

Assalamu'alaikum...
Salam kenal dan salam ukhuwah. Tak sangke rupanya Samad Said pun ade dalam demo tuh:( Tetap semangat...


Photobucket
top