Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Terus terang saya katakan bahawa setakat ini hanya dua buah buku berbahasa Melayu yang sangat terkesan di hati; pertama ialah Dari Beirut ke Jerusalem dan yang kedua novel Meniti Maut. Mengapa saya katakan begitu? Kedua-dua buku ini membuatkan air mata saya bergenang. Memang hebat, insyaAllah.

(Sila klik di sini;
Dari Beirut ke Jerusalem, hening dan penuh syahdu, untuk membaca resensi ringkas buku Dari Beirut ke Jerusalem.)

Okey berbalik semula kepada novel Meniti Maut oleh saudara Eyman Hykal.
Dedikasi utama Meniti Maut ialah “Khas buat para pejuang pembebasan Palestin yang tegar di merata dunia.” Ya, untuk pejuang fisabilillah bumi Palestin. Salah satu dialog yang menghiris hati saya ialah begini:
“ALLAH telah panggil dia. Tugasnya sudah selesai. Tetapi perjuangan saya masih belum tamat. Saya akan teruskan sehingga giliran saya tiba.”

“Tan Sri Daud, tolong uruskan penghantaran pulang abang saya. Saya akan hubungi keluarga saya untuk menyambut kepulangan jenazah. Saya tidak boleh pulang untuk mengebumikan mayat. Tuan tentu faham akan kedudukan saya. Terima kasih banyak-banyak. Semoga ALLAH membalas jasa tuan kepada perjuangan rakyat Palestin.”


“Alangkah kerasnya hati seorang pejuang. Melangkah terus tanpa menoleh. Yang gugur tidak mematah semangat meskipun yang pergi adalah abang sendiri.”
Sebagai sebuah novel aksi yang penuh intrigue (komplot), bab pertama sudah menyerlahkan hasrat penulis. Bab-bab seterusnya semakin tangkas dan lincah. Plot serta sub-plot digarap ampuh dan pendek serta padat. Aksi pertarungan yang terperinci dapat dibayangkan di tubir mata, seakan-akan suatu layar terpampang di depan.

Segalanya bermula dengan niat bobrok atas slogan “Gold, Glory and Gospel” yang dianuti oleh konglomerat imperialis dan neo-kolonialis barat dan Zionis (sejak dulu). Sebuah pertubuhan Zionis dunia menggunakan satu organisasi kemanusiaan bagi menjajah kembali dunia Timur ini. Mereka melaksanakan komplot hitam ini dengan menghantar ejen-ejen economic hitman untuk menyusup ke dalam syarikat-syarikat utama Malaysia, negara yang tercinta.


Apa atau siapa dia economic hitman?


Makna asas seorang economic hitman ialah,
“A highly paid professionals who cheat countries around the globe out of trillions of dollars. They funnel money from the World Bank, the U.S. Agency for International Development (USAID), and other foreign ‘aid’ organizations into the coffers of huge corporations and the pockets of a few wealthy families who control the planet’s natural resources.


Their tools include fraudulent financial reports, rigged elections, payoffs, extortion, sex, and murder. They play a game as old as empire, but one that has taken on new and terrifying dimensions during this time of globalization.” (Source: WantToKnow website)


Tetapi economic hitman dalam Meniti Maut merancang onar yang jauh lebih busuk dan berjiwa sangat hitam!


Kejahatan Zionis memang tidak boleh tidak berkaitan Palestin.
Justeru itu pejuang jihad Palestin bertebaran di seluruh dunia. Kedatangan dua orang pejuang tersebut ke Malaysia melebarkan skop tugas ajen Zionis yang pada mulanya bermaksud lain. Cerita menjadi semakin seru, pergaduhan dan pembunuhan tidak dapat dielakkan.

Seperti yang dijangka, kerajaan Malaysia dituduh oleh Amerika Syarikat (AS) membantu kumpulan terroris.
Bagi AS apa sahaja yang berkaitan Palestin adalah terroris. Justeru itu, Malaysia berada dalam persimpangan; mahu mengikut telunjuk AS atau tidak. Penyelesaian kemelut ini dijalin secara tuntas oleh penulis. Tahniah!

Di halaman terakhir Meniti Maut, timbul pula tugasan baru bagi Fariz (watak hero), iaitu ke Thailand. Negara Thailand wujud di salah satu sub-plot cerita, iaitu mengenai seorang samseng bernama Awut Chaovalit. Alhamdulillah, saya percaya bahawa Meniti Maut akan ada sekuel ataupun siri yang lain.


Juga ada cinta berputik di sebalik aksi dan titian maut yang dilalui. Ada rindu di nubari.


Saya yakin novel penyiasatan, risikan, penyusupan, spi dan high politics seperti Meniti Maut akan mengisi lohong perbukuan di Malaysia. Meniti Maut bakal menggegar dunia penerbitan bahasa Melayu di Malaysia!


Tajuk: Meniti Maut

Penulis:
Eyman Hykal

ISBN: 978-983-124-422-7

Penerbit:
Alaf21 Sdn. Bhd. (2009)

Halaman: 418 muka surat

Harga: RM17.00 (Sem. Malaysia) & RM20.00 (Sabah & Sarawak)

5 comments:

akimsensei said...

wah.. awal sguh ya abgweb buat ulasan, ni yg xsabar2 nk baca ni.. tp, mikhail gak abis lg bah.. haha..

Welma La'anda said...

oohh..kisah Palestin rupanya buku ini. Ingatkan kisah-kisah biasa. Mungkin boleh dipertimbangkan untuk membelinya. Terima kasih di atas ulasan ini.

Anonymous said...

Adakah ia menggunakan bahasa Melatu tinggi?

Web Sutera said...

Sdr Tanpa Nama,

Emm, BMT? Jawapan saya? Tidak. Saya bukan membahaskan penggunaan BMT di entri ini. Ulasan saya lebih kepada jalan cerita dan mesej yang hendak disampaikan oleh penulis.

-- Web Sutera

Eyman Hykal said...

Saya menangis ketika menyudahkan bab itu. Dan, perasaan itu turut dirasai sdra WS tatkala membacanya. Ertinya, roh Islamic Brotherhoodlah membakar hati kami, meskipun ia hanya sebuah fiksyen. :)


Photobucket
top