Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) menggantung penerbitan akhbar mingguan Kristian Herald edisi bahasa Malaysia sebagai "hadiah terburuk" tahun ini kepada penganut agama itu, kata ahli parlimen Seputeh, Teresa Kok seperti mana dipetik oleh Malaysiakini.

"Tindakan KDN itu sangat tidak adil dan tida
k munasabah kepada penganut Kristian yang hanya boleh membaca bahasa Malaysia. Ramai penganut Kristian dapat memantapkan kepercayaan mereka melalui Bahasa Malaysia dan selama ini beribadat dengan bahasa kebangsaan.”

Isu penggantungan akhbar ini timbul ekoran Herald edisi bahasa Malaysia menggunakan perkataan ‘Allah’ bagi menggantikan perkataan ‘Tuhan’ dalam artikelnya. Malaysiakini melaporkan bahawa mingguan Herald diedarkan di kalangan 850,000 penganut Kristian Katolik di Malaysia.

Pihak berkuasa melarang perkataan "Allah" digunakan dengan alasan ia hanya boleh digunakan oleh orang Islam.

Tarikh penggantungan tersebut yang berkuatkuasa 1 Januari 2009 akan berakhir selepas mahkamah memutuskan sama ada akhbar tersebut boleh menggunakan “Allah” atau sebaliknya.

Teresa berkata, kementerian menafikan hak bersuara dan mengeluarkan pendapat apabila mencampuri kandungan sebuah akhbar Kristian yang hanya dijual kebanyakannya kepada penganut Katolik, dan bukannya untuk edaran umum, Malaysiakini memetik Terasa sebagai berkata.

Sehubungan itu, beliau menggesa menteri berkenaan Datuk Seri Syed Hamid Albar menyemak semula keputusan Unit Penerbitan dan Unit Kawalan Teks al-Quran yang disifatkannya melanggar perlembagaan negara dan menambahkan kebencian masyarakat Kristian terhadap kerajaan BN.

Web Sutera: Secara peribadi saya kurang setuju dengan tindakan KDN ini.

Berkaitan: Mengapa sekat Bible dalam bahasa Melayu

Dalam perkembangan lain Teresa Kok berkata, Umno kini berusaha keras bagi memecahkan perpaduan di kalangan rakyat yang sudah beralih kepada Pakatan Rakyat. Menurutnya pilihan raya umum ke-12 menjadi bukti apabila pengundi Melayu tidak teragak-agak lagi mengundi calon DAP dan begitu juga pengundi Cina mengundi PAS.

"Semangat toleransi kaum begitu kuat sekali pada pilihan raya umum lalu sehingga Pakatan Rakyat dapat memerintah empat lagi negeri hasil sokongan rakyat pelbagai kaum.”


Pada ceramah di Kota Bahru, Kelantan, beliau berkata biar pun beliau dianggap sebagai pelampau dan anti-Islam atau anti-Melayu, namun tetap datang ke Kelantan yang terkenal dengan rakyat hidup beragama.


"Saya dianggap sebagai tokoh kontroversi oleh media harian berbahasa Melayu sehingga disebarkan berita saya membantah azan sebuah masjid di Puchong.”

0 comments:


Photobucket
top