Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Photobucket
Kandungan emel ini saya hantar kepada pengerusi syarikat penerbitan PTS Publications & Distributors (PTS), Puan Ainon Mohd. Saya terbitkan semula di sini.

Assalamualaikum Puan Sifu,

Doa mengiringi emel ini semoga Sifu di bawah payung Ilahi Yang Agung.

Sudah sebulan lebih berlalu sejak saya habis membaca novel Perang Sangkil.
Sangkaan saya meleset terhadap novel ini. Plot yang hambar dan kurang menarik. Ayat-ayat yang berulangan juga menambah kurang mutu novel ini. Ya, saya akui bahawa penulis berjaya menyelami ‘gelora jiwa’ watak-watak utama novel, namun isinya dangkal.

Mengikut hemat saya, plot dan sub-plot masih boleh dikembangkan. Contohnya bagaimana orang-orang besar Melayu zaman itu melakukan serangan terhadap orang-orang Asli dalam usaha menjadikan mereka hamba. Bentuk serangan, saya kira, patut diperhalusi.

Persoalan perut menjadi intipati novel ini. Memang benar itulah rencah kehidupan orang Asli di era itu. Tetapi jika dikembangkan, juga tanpa ayat yang berulangan, novel ini lebih menyakinkan. Saya tahu teknik penulisan novel yang menggunakan kaedah berulangan sedemikian ada, tetapi tidak sesuai. Sebuah novel sejarah yang terpinggir dari arus zaman, jika diolah, akan membuka mata ramai pihak.

Hanya Allah yang Maha Tahu.

*** Saya menyediakan perkhidmatan katering untuk pelbagai majlis. Menu yang pelbagai boleh disediakan; masakan Melayu, resepi Cina & India halal, serta makanan ala-barat. Sila rujuk blog katering.

0 comments:


Photobucket
top