Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Saudara, ada satu ulasan menarik di blog saya oleh sahabat Khayr berkenaan entri saya bertajuk “Desain kulit depan novel Islami”. Elok kita dan penerbit fikir-fikirkan. (Nota: Saya edit komen ini kepada Bahasa Melayu tinggi)

Maaf kalau saya katakan ini pengeksploitasian di luar sedar, sebenarnya kecantikan seluruh wanita itu boleh dilihat pada matanya! Tambahlah lagi kalau mata itu bercelak, kening dinipiskan... satu lagi ketidakadilan hanya yang berkulit putih mulus saja ditampilkan, tidak ada pula yang berkulit gelap,

Mungkin sudah tiba masanya para novelis Islami ini dan para penerbit mereka keluar sekejap dari kepompong yang terlalu sempurna ini dan menulislah di dalam kerangka realiti.

Saya ada memiliki sebuah buku kisah benar bertajuk “Do They Hear You When You Cry” oleh Fauziya Kassindja, dan sudah membacanya. Desain kulit depan buku ini menggunakan muka wanita berkulit hitam. Ingin saya nyatakan bahawa memang kisah dalam buku ini ialah berkenaan seorang wanita Afrika berkulit hitam.

Namun apa pandangan saudara?

2 comments:

ainon mohd said...

Menu katering yang disajikan (dipakejkan) dengan cantiknya terasa lebih lazat....

Web Sutera said...

Puan Ainon yang dihormati,

Pakejing memainkan peranan penting.

top