Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Apa yang dikatakan adil dan ihsan dalam urusan bisnes seperti mana yang diajarkan oleh Islam?

Adil ibarat modal manakala ihsan ibarat keuntungan.
Ambil contoh, andaikan seorang usahawan menggunakan modal RM1,000 untuk berniaga. Kemudian dalam satu tempoh, katakan satu bulan, dia mendapat kembali RM1,000 tersebut. Orang ini dikatakan tidak pandai berniaga. Dia tidak rugi dan tidak pula untung.

Orang yang pandai berniaga, bukan sahaja mendapat balik modal, malahan memperoleh untung juga. Sekiranya kita melaksanakan keadilan sahaja tanpa ihsan, bermakna bisnes kita hanya memperole
h modal sahaja tanpa untung.

“Muslim yang bijak, sudah tentu dia inginkan kedua-duanya sekali, modal dan untung. Kesimpulannya adil dan ihsan mesti dilakukan serentak.” (Tok Guru Dato’ Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, dalam buku Akhlak Bermuamalat)


Komen mengenai buku ini;
ada beberapa kesilapan editorial iaitu berupa ayat yang berulangan dan perenggan yang mengelirukan. Perenggan atau penerangan yang mengelirukan merujuk kepada ayat-ayat yang berbelit tanpa memberi makna yang tepat. Perlu diperbetulkan untuk cetakan kedua nanti supaya ilmu yang hendak disampaikan oleh penulis Tok Guru Dato’ Nik Abdul Aziz bin Nik Mat tercapai.


*** Saya menyediakan perkhidmatan katering untuk pelbagai majlis. Menu yang pelbagai boleh disediakan; masakan Melayu, resepi Cina & India halal, serta makanan ala-barat. Sila rujuk blog katering.

0 comments:


Photobucket
top