Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Subhanallah! Melihat buku dan kitab oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat di rak, terlintas bahawa beliau masih hidup. Saya merinduinya. Allahu Allah!

Pengganti beliau tetap akan muncul sebagai Murabbi umat. Legasinya .. akan saya lestarikan!

Aku tak ingin menangis
tak mahu berduka membawa lara
tatkala dirimu pergi tinggalkan kami;
Justeru ...pergilah, wahai roh yang tenang
menemui cintamu yang sejati
kerana aku dan kami juga akan menyusul kemudian nanti.

Itu janji maha benar
tidak terkecuali untuk semua yang hidup;
Damailah dirimu di sisi Allah
sedang aku akan terus mencicip setiap buah bicara dan tintamu
wahai Murabbi umat, Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

Dalam penulisan novel sejarah PERANG ARMAGEDON dan BAITULMAQDIS: Petaka Armagedon, banyak sifat watak-watak utama saya ambil ibrah dari sikap dan fikrah perjuangan beliau. Antara sedar atau tidak, fikrah beliau mengalir laju dalam ingatan minda saya, tersemat di dalam sanubari hamba Allah yang banyak dosa ini.

Dalam pengkaryaan buku Berfikir Gaya Champion, 50 Sup Champion Resipi Rasulullah dan Hijrah Champion Gaya Rasulullah, banyak saya kutip dan kongsikan mutiara fikrah beliau. Pastinya ... saya merindui susuk besar ini. Beliau seorang Murabbi dan pemimpin kesayangan saya. 

Nabi Muhammad SAW menegaskan, "Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran." (Riwayat Imam Ahmad)

0 comments:


Photobucket
top