Allah yang Maha Agung bercerita dalam Kitab Agung Al-Quran: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifat-Nya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.” (Al-Anfal 8:2)
Gelaran Al-Fateh di
penghujung nama Sultan Muhammad II, anakanda kepada Sultan Murad II dari Daulah
Uthmaniah diberi oleh ulama dan sejarawan Islam, ia bukan nama asal baginda.
Makna asas Al-Fateh ialah pembuka, perintis, pemenang dan penakluk yang adil.
Begitu juga surah pertama dalam Al-Quran ialah Surah Al-Fatihah, surah pembuka,
ibu dari isi keseluruhan Al-Quran.
Dalam Surah al-Fath
(kemenangan), surah ke-48, antara lain Allah bercerita mengenai pembebasan kota
Makkah yang kelak akan berjaya setelah beberapa tahun ditinggalkan oleh hijrah
Nabi Muhammad bin Abdullah (SAW) dan para Sahabatnya ke Madinah. Tiba masanya setelah
berjaya menawan / membebas kota Makkah, Rasulullah (SAW) bersama orang
Muhajirin dan Ansar menuju ke Hajarul-aswad dan menyentuhnya.
Kemudian Baginda
melakukan tawaf sambil tangannya memegang busur panah. Ketika itu Baginda
melihat 360 buah berhala yang berada di sekelilingnya lalu membaca firman Allah
dalam Al-Quran yang bermaksud: “Telah
datang kebenaran dan hancur leburlah kebatilan, sesungguhnya kebatilan itu
pasti hancur lebur.” (Al-Isra' 17:81)
Secara umumnya untuk
perbincangan kita, Al-Fateh ialah membebaskan sesuatu penguasaan yang jahat
atau zalim kepada cahaya Islam yang indah dan damai. Ia juga berkenaan tatacara
membentuk daya juang pemuda dan pemudi agar terus istiqamah dalam nilai-nilai
Islam. Itulah yang dirintis oleh Sultan Murad II, dan ulama besar wali Allah
sebagai penasihat dan peniup obor jihad, dan kemudiannya dijayakan oleh Sultan
Muhammad II terhadap kota Konstantinopel dari sang penguasa Bizantin.
Di sini wajah Al-Fateh
juga adalah wajah-wajah pemuda jihad yang berani mati demi redha Allah
semata-mata. Kosa kata utama ialah ‘pemuda’, justeru kumpulan pemuda pimpinan
Imam Mahdi (juga seorang pemuda) dan pasukan tentera berpanji hitam dari
Khurasan juga yang akan bebaskan Konstantinopel buat kali terakhir di akhir
zaman. Seterusnya tentera yang bermukim dari Baitulmaqdis itu bakal bebaskan
dunia dari segala kekejaman anasir sang pembohong besar Dajjal.
Saya terapkan banyak
kisah dan ceritera dari sejarah dan masa kini sebagai penguat gaya tazkirah. Juga
dipadankan dengan ayat-ayat Al-Quran dan hadis Rasulullah (SAW) yang berkaitan
dengan setiap bab. Turut serta ialah ucapan / tulisan ulama dan cendekiawan
Islam dari seluruh dunia, insya-Allah, yang sesuai dengan isu yang
dibincangkan.
Buku ini ialah sebagai
kesinambungan buku Berfikir Gaya Champion, namun ianya lebih ditekankan kepada
gaya Al-Fateh. Banyak yang boleh kita ulas, tafsir dan mengambil ibrah dari
kehidupan Sultan Muhammad Al-Fateh serta kepimpinannya. Sejarah tetap sejarah,
insya-Allah ia bakal berulang. Justeru suruhan Allah agar ‘berjalan di atas muka bumi’ ini.
Pendekatan saya mungkin
berlainan untuk siri buku motivasi ini. Seperti buku yang terdahulu, masih
santai, namun saya cuba padatkan agar pembaca lebih seronok menelaahnya. Saya
selang-selikan dengan kisah, ayat-ayat Al-Quran, hadis Nabi, kisah para Sahabat
dan kisah umat terdahulu, serta pantun, tamsil, peribahasa dan puisi. Moga
pembaca dapat menyerap rencam penulisan - debar dan tenang, sayu dan gembira,
gertak dan kasih sayang.
Dalam usaha membawa satu
elemen motivasi kukuh, penulisan buku ini tidak lengkap sekiranya tidak diimbas
kembali siapakah di belakang kejayaan Al-Fateh dan bagaimana misi baginda dibentuk
dalam meralisasikan sabda junjungan Nabi akhir zaman. Justeru visi Sultan
Uthman Al-Ghazi – pengasas sebenar Daulah Uthmaniah - menjadi titik tolak atau
asas pembentukan sahsiah Sultan Muhammad Al-Fateh.
Ibrah Sultan Uthman bin Urtughul
yang diraih daripada mimpi itu yang menggariskan visi kesultanan yang dinamakan
Impian Uthman, yakni pembebasan Konstantinopel. Leluhur sebuah daulah itu
berhasrat menyebarkan agama Islam mencapai empat gunung dan empat sungai.
Justeru kota Konstantinopel dijadikan matlamat dalam merintis jalan-jalan
sutera suci Islam sebagai hadiah kepada umat Islam dan tamadun dunia.
Peranan para alim ulama tidak ketinggalan, tanpa panduan mereka, terasa
sesebuah misi untuk bebaskan kekuasaan tirani agak sukar.
Insya-Allah, saya cuba
menulis dalam bentuk nasihat yang dibahagikan oleh para ulama kepada dua kaedah
– (1) secara lemah lembut dan (2) secara hikmah. Kadangkala kena beduk,
kadangkala kena mengelus lembut kepala.
** Insya-Allah, ikhlas
dari Web Sutera.
0 comments:
Post a Comment