Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Assalamualaikum, teman-teman pembaca. Apa khabar? Moga kita dan Malaysia yang dicintai tetap berada dalam lindungan Allah yang Maha Gagah lagi Maha Kasihan Belas.

Rasulullah (SAW) yang diumpamakan sebagai al-Quran berjalan itu terlalu banyak tinggalkan panduan agar diamalkan oleh setiap umat Islam, bahkan setiap manusia. Mengapa mencari acuan lain dalam melestarikan ruang lingkup kehidupan, hatta sehingga memerintah sebuah tamadun dan negara? Bukankah Baginda sudah ajarkan kita sejak al-Quran diturunkan Allah dari Lauh Mahfuz? Baca, teliti dan tadabbur setiap kata dan pelakuan Rasulullah (SAW), nescaya kita temui serantaian resipi berkhasiat sebagai minuman dan makanan seharian.

Dalam ruang lingkup setiap inci sudut kehidupan, resipi tinggalan Baginda diambil oleh para ulama sepanjang zaman, malah orang-orang bukan Islam juga. Justeru mengapa kita biarkan ia berterabur tanpa dicicip? Ayuh kita cicip bersama. Ayuh kita bermotivasi gaya Rasulullah (SAW)! Ayuh kita lestarikan hidup dengan mengambil amanat Nabi Muhammad (SAW)!

Dalam buku 50 Sup Champion Resipi Rasulullah (SAW), saya turut kongsikan beberapa bab atau catatan mengenai kematian. Sungguh, mati itu pasti untuk setiap makhluk bernyawa. Dengan kesedaran untuk berdakwah dan saling mengingat, saya bercerita sesantai mungkin dalam persoalan amat penting ini.

Temui saya di booth Must Read, insya-Allah, di sepanjang PBAKL 2013 ini. Mari bersama raikan majlis ilmu walau di mana sahaja.

0 comments:

top