Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Seharian berada di INTI International University, Nilai, Negeri Sembilan, pada 3 Mei 2012. Saya dan tim Lusiana Catering kepenatan. Majlis berakhir dengan makan malam BBQ di persekitaran kolam renang. Alhamdulillah, empat sajian katering berjalan lancar; sarapan pagi, makan tengah hari, minum petang dan makan malam BBQ.

Sebaik membuka Facebook sekitar jam 11.00pm malam Jumaat, satu komen terkini / paling awal terhadap novel Macedonia: Alexander Agung - Hijab Raja Zulqarnain oleh Tuan Azhar Mohd Ghazali terpapar, "Tahniah sahabat ana. Sudah separuh buku itu saya baca. Memang mudah faham dan saya seolah-olah berada dalam zaman tersebut. Memang hebat gaya pengolahan bahasa Web Sutera. Syabas!”

Hilang segala lelah dalam meniti h
ari yang panas dengan perlu berpindah dari satu lokasi ke satu lokasi sajian yang lain di premis universiti swasta itu.

Seterusnya Tuan Azhar Mohd. Ghazali menyatakan, “Mohon Web Sutera menulis lagi buku yang berunsurkan pahlawan Islam tersohor. Kebanyakan buku-buku begini datangnya dari penulis Indonesia.”


Terima kasih kepada teman, sahabat dan penggemar novel / fiksyen sejarah yang sudah mendapatkan Macedonia: Alexander Agung - Hijab Raja Zulqarnain. Justeru itu, saya ingin membuat pengumuman awal. Insya-Allah, novel berunsurkan sejarah kedua bakal muncul di PBAKL 2013 tahun hadapan di bawah payung penerbit Galeri Ilmu Sdn Bhd. Sebuah kisah yang merentas masa dan dimensi cakerawala seribu tahun. Doakan saya.


Komen ini juga datangnya dari seorang pembaca yang menekuni novel ini selama tiga j
am tanpa henti, dari jam 10.30pm sehingga 1.30am. Saya telah pun berjaya menghabiskan novel Macedonia : Alexander Agung. Terima kasih, Abang Web. (Ia) membuka minda dan mata saya melalui novel tersebut. Saya tidak puas (membacanya). Rasa terlalu sedikit yang saya dapat, dan saya juga mulai berminat untuk lebih mengetahui lagi. Teruja, kagum, belas, geram sepanjang tempoh pembacaan saya.

“Alhamdullillah. Cepat-cepat keluarkan buku kedua. Dahulu saya tidak minat sejarah. Tetapi sekrang saya belajar untuk menyukainya. Terima kasih. Sangat bernilai.” --
Buanda Kayangan Puteh (Ezzy)

Secara peribadi memang saya pun terasa semacam ada yang tersangkut di tenggorok. Mungkin ada tujuan yang disengajakan. Insya-Allah, saya memang ada hajat untuk menukilkan sekuelnya yang penuh aksi. Terima kasih atas komen yang bagus dan memberikan semangat untuk saya terus menulis genre sebegini.


Lanjutan jawapan saya di atas, Cikpuan Ezzy berkata, “Betul. Di penghujungnya ada sesuatu yang tersangkut tanpa penamatnya. Pendapat saya sahaja. Saya mulakan bacaan pada jam 10.30pm dan tamatkan pada jam 1.30am. Tidak boleh berhenti.”

Terima kasih, rakan-rakan Hardcore RAMFC yang memeriahkan kelainan dalam karya-karya kreatif. Sokongan tuan, puan dan cikpuan sangat saya hargai. Baca dan kritik, insya-Allah.


Novelis kesayangan saya, Tuan Ramlee Awang Murshid dan rakan-rakan hardcore RAMFC turut menyokong karya saya ini. Terima kasih untuk semua.

Ucapan tahniah dan penghargaan khusus untuk saya dari bos Galeri Ilmu, Tn. Hj. Abu Hassan Morad mengharukan saya. Beliau memberikan galakan serius supaya terus berkarya pada hari pelancaran buku-buku terbaharu Galeri Ilmu pada 1 Mei 2012. Saya sangat menghormati penghargaan dari beliau bersama pelukan mesra dari seorang mantan cikgu. Alhamdulillah.

Photobucket

Photobucket

Berkaitan: Alexander Agung: Hijab Raja Zulqarnain di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2012

0 comments:


Photobucket
top