Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

“Allahu Akhbar!” Baginda bertakbir, kemudian menyambung kata-katanya, “Telah dibuka kepada saya negeri Syam (Rom Timur). Demi Allah, saya dapat melihat istana-istananya yang berwarna merah.”

Melihat batu besar itu terbelah, kemudian Nabi Muhammad bin Abdullah membaca Bismillah dan memukul batu itu kali kedua. Sekali lagi percikan api memancar daripada belahan batu yang pecah sepertiga lagi.

“Allahu Akhbar!” Baginda bertakbir lantas lantas menyambung kata, “Telah dibuka kepada saya negara Parsi. Demi Allah, saya dapat melihat istana-istana Mada’in berwarna putih.”

Baginda mengulangi tindakan itu buat kali yang ketiga, dan batu itu pun berderai pecah.

Baginda berkata, “Allahu Akhbar! Saya sudah diberikan kunci negeri Yaman. Demi Allah, saya telah melihat dari sini pintu-pintu negeri Yaman itu.”

Orang-orang Munafik apabila mendengar kata-kata Rasulullah itu segera mengejek dengan mengatakan, “Tiada janji Allah kepada kami dan Rasul-Nya kecuali hanya tipuan belaka.

Sudikan membacanya:
Perang Konstantinopel: Pendahuluan
Perang Konstantinopel (1)
Perang Konstantinopel (2)


** Grafik: Gambaran kepungan Sultan Muhammad al-Fateh ke atas kota Konstantinopel.

0 comments:


Photobucket
top