Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

10 Rejab 1432H - Kerajaan Negeri Selangor menganjurkan Pesta Buku Negeri Selangor 2011 yang bakal berlangsung dari 24 Jun hingga 3 Julai ini. Bertempat di Shah Alam Convention Centre, pesta buku yang kali ke-6 diadakan ini dianjurkan oleh Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS) dan Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Negeri Selangor.

Pesta Buku ini juga mendapat kerjasama yang menggalakkan daripada jabatan-jabatan dan organisasi seperti Majlis Buku Kebangsaan Malaysia, Jabatan Agama Islam Selangor, Jabatan Pelajaran Selangor, Majlis Bandaraya Shah Alam, Bahagian Teknologi Pendidikan, dan banyak lagi.


Buat pertama kalinya Pesta Buku Selangor kali ke-6 ini bertukar lokasi dari Kompleks PKNS ke Shah Alam Convention Centre (SACC) bagi memberi keselesaan kepada pengunjung dan membuka ruang lebih ramai pempamer bagi mengambil bahagian.


Bertemakan "Jom Membaca Di Mana-Mana" pesta buku ini mensasarkan bilangan pengunjung seramai 350,000 orang. Penganjur juga menyediakan lebih dari 150 gerai yang melibatkan penyertaan lebih dari 70 pempamer. Antara pempamer yang terlibat termasuklah PTS, Ana Muslim, Kumpulan Media Karangkraf, Al-Hidayah dan banyak lagi.


Pesta Buku Selangor ini bermatlamat meningkatkan tahap intelektual dan pemikiran masyarakat melalui pembacaan. Usaha yang berterusan ini diharap akan merealisasikan matlamat komuniti berpengetahuan dan seterusnya meningkatkan sosio-ekonomi dan tahap hidup masyarakat.


Pesta buku ini juga adalah antara pendekatan PPAS bagi membantu kerajaan menurunkan kadar jenayah dalam kalangan masyarakat. Pesta Buku Selangor akan membawa kelainan dengan menganjurkan bersama Program Hari Ilmu iaitu Perhimpunan dan Konvensyen Penulis serta kempen 15 minit berhenti membaca'. Perasmiannya akan diadakan pada 26 Jun 2011 di Pentas Utama, SACC Shah Alam.


Pelbagai aktiviti disediakan sepanjang 11 hari pesta buku berlangsung antaranya persembahan Upin dan Ipin, bermesra bersama Aliff dan Anis (maskot PPAS), ESQ Sentuhan Qalbu, pelancaran buku, baca cerpen Kavyan, diskusi dan bicara buku, Tanyalah Ustaz, pertandingan membaca dan banyak lagi.


Pengunjung yang hadir juga akan dihiburkan dengan persembahan puppet show, story telling, persembahan Manjaku (Kumpulan Pewiit PPAS) serta kuiz penonton yang diadakan sepanjang aktiviti pentas diadakan.


Jangan ketinggalan membawa seisi keluarga ke Pesta Buku Negeri Selangor 2011 yang meriah dan menghiburkan selain mendapatkan buku-buku terbaik sebagai bacaan seisi keluarga.


--- Laporan asal oleh Cikpuan
Roziyah Mahamad, Portal PTS.

0 comments:


Photobucket
top