Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

17 Jamadilawal 1432H - “Ruang dan angkasa membentuk suatu ruang infiniti empat dimensi tidak tunggal dan tanpa sempadan nyata. Alam yang cucu diami sekarang ini bukan satu. Seperti alam mimpi ini, cucu sebenarnya berada di suatu dimensi kehidupan. Ianya bukan kematian, melainkan dimensi kehidupan di salah satu ruang infiniti tersebut,” jelas Tok Janggut, moyangnya yang pernah diceritakan oleh nenek kepada ibunya, kemudian diceritakan semula ibu kepadanya.

Zamri teringat, menurut ibu, pada usia tua, Tok Janggut bernikah dengan seorang perempuan di Perak. Di sanalah dia menetap. Tidak pula ibu tahu sama ada dia masih hidup atau sudah meninggal dunia. Ibu menceritakan bahawa Tok Janggut itu pernah bertapa di sebuah gua di dalam hutan negeri Perak.

Ikuti sambungan fragmen Hijab Raja Zulqarnain di sini.

0 comments:

top