Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Usah gelisah apabila dibenci manusia kerana masih banyak yang menyayangimu di dunia, tapi gelisahlah apabila dibenci Allah kerana tiada lagi yang mengasihmu di akhirat kelak.

Akal yang cerdik adalah akal yang berteraskan kepada iman, yang menggunakan segenap ilmu bagi mencapai keredaan Allah, sekalipun dibenci oleh kebanyakan orang.
(Tok Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat.)

Dari semua yang tertulis, aku hanya mencintai apa yang ditulis seseorang dengan darahnya sendiri.” (Friedrich Nietzsche. Filusuf asal German (1844-1900))

Sesungguhnya penglihatan itu tidak buta tetapi yang buta itu ialah hati yang terletak di dalam dada. (Petikan dari buku Detik-Detik Hidupku: Hassan al-Banna)

P/s: Apa tanggapan atau perhatian pertama saudara terhadap foto yang disertakan. Rak buku atau makanan?

3 comments:

Abang Long said...

Salam hormat wahai Saudaraku.

Sejujurnya, rak buku. Tetapi, kenapa meja hidangan terlalu hampir dengan rak buku ? :)

Web Sutera said...

Abang Long, meja hidangan hampir dengan rak buku kerana di situ sahaja lokasi strategik buat ketika itu, hihihih. Lagi pun, andai seseorang itu peka, dia akan perhatikan buku-buku sambil mengambil makanan.

Namun yang lebih penting ialah, saya ingin nyatakan secara tidak langsung bahawa dalam kesibukan saya menguruskan soal makanan dan perut, saya tidak pernah melupakan buku dan ilmu, insyaAllah :-)

Zonan said...

Assalamualaikum

Setiap perjuangan perlukan bersama semangat yang cekal dan tinggi.

Setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza.

Seperti kita, berbeda pendapat namun saya tidak ada masalah dengan penjuangan saudara.

Teruskan usaha saudara, insya allah malam yang panjang itu akan berulang..


Photobucket
top