Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Saya sudah lama membaca novel ini, seawal cetakan pertama lagi. Gaya penceritaan saudara Faisal Tehrani menarik dan indah, kadang-kadang bersahaja. Gaya hidup sarat hiburan terlarang sesungguhnya sekian lama melatari komuniti bandar kita.

Kerajaan pimpinan UMNO/BN terus menerus membiarkan gaya hedonis ini mekar subur. Malah selalunya menyediakan segala prasarana bagi ianya terus bercambah meracuni budaya.


Secara tidak langsung Faisal mengambil contoh program realiti TV Akademi Fantasia. Beliau menyinggung dengan ilmu. Tatkala program itu sedang hangat dan mekar sarat dengan budaya hedonis, novel ini muncul dalam pasaran. Indah dan asyik isinya. Pedas masakannya. Namun curahan idea ibarat air sejuk mangalir mencucur nurani.


Sinopsis
Advencer Si Peniup Ney

Hedonis. Begitu definisi kaum di negeri jauh itu. Landas hidup hanya untuk berseronok-seronok, berm
ewah-mewah, lazat, lazat, lazat. Berpantang arah tujuan, terlarang segala fikiran. Ya, aliran hedonisme menjunjung kelazatan dan puja-pujaan, emm... cita rasa, cita rasa!

40 remaja berawajah amat berseri-seri mengundang Sulaiman Hilmi yang bermata biru hijau berbalam, yang berwajah cahaya. Bersama mereka menunggang awan, memacu ombak menuju ke negeri jauh, membawa salam kesejahteraan. Demi menyahut panggilan Cinta. Menyerah buat dibakar api Cinta. Merawat duka rawan rindu kepada Cinta. Bahawa yang paling seronok, paling mewah, paling lazat ialah kelazatan menunaikan janji abadi.


Bahawa Dia itu Satu. Tempat bergantungnya segala sesuatu. Tumpuan hidup dan mati dan hidup lagi sesudah mati. Dia Sumber Cinta, Pencipta Segala Rasa.


Karya ini secara sinis menempelak
gaya hendonisme anak muda yang tercemar akhlaknya lantaran asyik dengan hiburan yang bertentangan dengan Islam.

Karya ini merunut kehebatan kesenian Islam yang telah melahirkan tokoh-tokoh sufi dan falsafah selain menyerlahkan nama-nama seperti Ibnu Misjah, Ibnu Suraj, Ata Abi Rabah, Yunus Kateb, Ibnu Farabi, Ibnu Sina dan Yunus Emre.


Faisal juga berjaya mengolah naratif keseluruhan karyanya dengan memberi penegasan bahawa kesenian dan Islam bukanlah sesuatu yang terpisah daripada konsep keimanan.


Judul: Advencer Si Peniup Ney

Pengarang: Faisal Tehrani

Penerbit: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd, Cetakan Pertama: 2005

Mukasurat : 243 halaman

ISBN :9676117625

Berkaitan:
Majalah Mangga. Adakah ini yang saudara suka?
Wajah memang cun, tetapi amalkan budaya hedonis!!

Akademi Fantasia atau FANTASIAL?

2 comments:

Siti R said...

Salam Tuan,

Saya baca buku ini semasa Baca@lrt bulan Februari :)

Web Sutera said...

Assalamualaikum Cik Siti R. Sudah habis baca? Jika belum habis, cepat-cepat sikit, masih banyak buku Faisal yang menarik untuk dihadam. :-)


Photobucket
top