Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Buku Things in Common oleh saudara Syed Akbar Ali memuatkan empat bahagian. Tiga daripadanya menyentuh isu Islam yang merangkumi kenegaraan, praktik, tradisi, mazhab, kepercayaan, cara hidup (deen) dan undang-undang. Isu yang diketengahkan dan dikupas oleh penulis dalam tiga bab tersebut begitu mengujakan saya. Kebanyakan keterujaan saya bukannya kerana tepatnya komentar beliau, malah ianya justeru kerana kekeliruan yang dinatijahkan oleh penjelasannya.

Namun dalam pada itu kedapatan juga penghujahan beliau kena pada tempatnya.

Kebanyakan istilah, praktik, kepercayaan dan undang-undang yang penulis kupas akan disusuli dengan sama ada “not found mentioned anywhere in the Quran”, “nowhere in the Quran does it say..”, “it’s not in the Quran”, “..are not found in the Quran” dan “Why don’t we refer to the Quran?”

Penulis mengatakan bahawa beliau merupakan seorang yang benar-benar mengikuti ajaran Quran dan selalu merujuk Quran dalam setiap perkara yang dilakukan. Well, I beg to differ.

Dalam masa yang sama, tiada satu pun ayat beliau yang boleh diterjemahkan bahawa beliau merujuk kepada hadis Nabi Muhammad (Sallallahhu’alaiwasallam). Inilah yang ingin saya diskusikan.

InsyaAllah, bagi setiap komentar yang beliau berikan, saya akan cuba hujahkan semula. Untuk entri yang pertama ini, izinkan saya mengemukakan beberapa fakta yang mungkin saudara Syed Akbar Ali terlupa.

Apa hubungan Nabi Muhammad (Sallallahhu’alaiwasallam) dengan Allah?
“Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

“Katakanlah (wahai Muhammad): “Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir.” (Surah ali-Imran, ayat 31 dan 32)


“Say: "If ye do love Allah, follow me: Allah will love you and forgive you your sins; for Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful."


“Say: "Obey Allah and His Messenger": but if they turn back, Allah loveth not those who reject Faith.”
(Surah ali-Imran, verses 31 and 32)
Allah mengancam manusia dengan azabNya lantaran tidak menyintai Muhammad (Sallallahhu’alaiwasallam). Ayat-ayat Quran bukan sahaja perlukan terjemahan, malah wajib ditafsir.
“Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).” (Surah at-Taubah, ayat 24)

“Say: If it be that your fathers, your sons, your brothers, your mates, or your kindred; the wealth that ye have gained; the commerce in which ye fear a decline; or the dwellings in which ye delight - are dearer to you than Allah, Or His Messenger, or the striving in His cause - then wait until Allah brings about His decision: and Allah guides not the rebellious.”
(Surah at-Taubah, verse 24)
Umat Islam wajib beriman kepada Allah dan Rasulnya Muhammad (Sallallahhu’alaiwasallam). Di sini juga perlukan tafsiran.
Dan orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasulNya, merekalah pada sisi (hukum) Tuhan mereka, (orang-orang yang mempunyai kedudukan yang tinggi darjatnya) seperti orang-orang “Siddiqiin” dan orang-orang yang mati Syahid; mereka akan beroleh pahala dan cahaya orang-orang Siddiqiin dan orang-orang yang mati syahid itu; dan (sebaliknya) orang yang kufur ingkar serta mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, merekalah ahli neraka. (Surah al-Hadid, ayat 19)

“And those who believe in Allah and His Messengers, they are the Sincere (Lovers of Truth), and the Witnesses (who testify), in the eyes of their Lord: they shall have their Reward and their Light. But those who reject Allah and deny Our Signs, they are the Companions of Hell-Fire.”
(Surah al-Hadid, verse 19)
Saudara Syed Akbar Ali, Nabi Muhammad (Sallallahhu’alaiwasallam) diutuskan Allah antara lain bertujuan:

To impact revelation. Muhammad (Sallallahhu’alaiwasallam) is the vehicle through which God sent down His verses in the form of Quran. As such, the Prophet developed a relationship with God, which is then felt by Muslims when emulating his path.

God sent Muhammad not only to impact divine revelation, but also to teach and explain the verses of the Quran. As such, Muhammad’s explanations of the Quran’s verses serve as the first and most accurate exegesis of the Book, known as tafsir.

Contoh termudah dan terpenting ialah solat wajib lima waktu sehari semalam. Dalam Quran terang-terang Allah nyatakan bahawa dirikanlah atau tunaikan solat. Itu sahaja, tiada pun tatacara bagaimana solat itu dilaksanakan. Jadi, dari mana pelakuan fizikal dan bacaan ketika solat diperoleh? Pastinya dari pelakuan dan kata-kata Nabi Muhammad (Sallallahhu’alaiwasallam).

Allah berkata dalam Quran:
Sesiapa yang taat kepada Rasulullah, maka sesungguhnya ia telah taat kepada Allah; dan sesiapa yang berpaling ingkar, maka (janganlah engkau berdukacita wahai Muhammad), kerana Kami tidak mengutusmu untuk menjadi pengawal (yang memelihara mereka dari melakukan kesalahan).” (Surah an-Nisaa’, ayat 80)

“He who obeys the Messenger, obeys Allah; but if any turn away, We have not sent thee to watch over their (evil deeds).”
(Surah an-Nisaa’, verse 80)

“Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata. (Surah al-Ahzab, ayat 36)


“It is not fitting for a Believer, man or woman, when a matter has been decided by Allah and His Messenger, to have any option about their decision: if anyone disobeys Allah and His Messenger, he is indeed on a clearly wrong Path.”
(Surah al-Ahzab, verse 36)
Dari ayat-ayat Quran (yang merupakan kata-kata Allah) di atas, dapat dibuat kesimpulan bahawa perkataan Nabi Muhammad (Sallallahhu’alaiwasallam), dikenali sebagai hadis, dan tindakan atau pelakuannya, dikenali sebagai sunnah, membentuk elemen amat penting dalam praktik kehidupan Muslim seharian. Hadis dan sunnah merupakan sumber hukum atau undang-undang kedua selepas Quran dalam amalan orang Islam.

Muslim mengamalkan kata-kata dan pelakuan Muhammad (Sallallahhu’alaiwasallam) dalam bentuk undang-undang Islam, yang dikenali sebagai syariah.

Cukup setakat ini dahulu sebagai satu bukti umum bahawa Quran itu selari dengan Muhammad (Sallallahhu’alaiwasallam). Mesti digunapakai kedua-duanya melalui tafsiran yang tersurat dan tersirat.

2 comments:

Faizah Roslaini said...

Salam Tn Web

This is not relevant to the topic. I am just dropping by to say that I think I saw you at last Wed at the Pesta buku. Were you at the ITNM booth, saying hi to Faisal Tehrani because I could be that inglorious makcik fumbling for stuffs on the other side of the sofa.

Hows everything? How's the baby and ibu baby? Ada baby baru kan?

Web Sutera said...

Puan Faizah, memang saya ada di sana pada Rabu lalu dan bersalaman dengan Faisal di booth ITNM. Masih terasa berat buku di bahu.

Oh ya, the 'makcik' at the sofa. Why that 'makcik' not introduce herself to me? :-)

My baby girl, alhamdulillah. Both of my girls (wife & baby girl) in good health.


Photobucket
top