Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Exco Dewan Ulama PAS, Zolkharnain Abidin al-Hafiz, menulis dalam blognya bahawa “Sebahagian pembahas dikuasai emosi termasuk seorang pembahas dari kalangan AJK PAS pusat. Istilah ‘tidak mahu tengok muka’, rasanya kurang manis diungkapkan di hadapan tetamu seperti Aziz Bari (foto kiri). Kita menjemputnya, kemudian kita ‘tidak mahu tengok muka’nya.”

Siapa AJK PAS pusat yang dimaksudkan itu di seminar memperkasakan PAS pada Sabtu lalu (7 Nov. 09)? Jika benar beliau berkata ‘tidak mahu tengok muka’ ketika Aziz Bari berada di situ, maka ianya satu sikap yang perlu diperhalusi.


Orang Melayu ada adab yang diajar turun temurun. Islam pula menyuruh kita menghormati tetamu. Andai tidak menyukai pandangan Aziz Bari terhadap mutu kepimpinan PAS, ia perlu dijawab dengan hujah dan fakta. Bukan berkata ibarat orang tua yang kelatahan!


Satu sudut lagi, sejak bila PAS tidak boleh ditegur, walaupun dari orang luar? Adakah warna-warna yang diselaputi jelaga hitam UMNO/BN sudah terpalit di sisi-sisi Islam PAS? Siapa yang menjadi duri dalam daging itu?

“Benar, Presiden perlu dibela apabila ada usaha mencemarkan wibawanya, tetapi rasanya bukan begitu. Bela dengan hujah dan fakta, bukan dengan serangan melulu. Kalau Aziz pernah menyerang Presiden dengan serangan yang ‘kita sukar menerimanya’, itu terpulang kepadanya. Dibimbangi, bukan serangan itu yang menjejaskan Presiden, tetapi pembelaan sembrono yang akan menjatuhkan reputasinya.” jelas Zolkharnain.

0 comments:


Photobucket
top