Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Hanya tujuh laman web atau 0.65 peratus daripada 1,192 portal dan laman web kendalian kementerian serta agensi kerajaan yang disenaraikan Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDEC) memperoleh penilaian lima bintang.
Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan berkata maklumat daripada laporan ‘Penilaian Laman Web dan Portal Kerajaan Malaysia 2009′ oleh MDEC ternyata amat mengecewakan kerana ia jelas menggambarkan angka laman web yang mendapat kualiti tinggi adalah sangat kecil berbanding dengan jumlah keseluruhan.
Saya tidak terkejut dengan laporan penilaian ini. Memang begitu majoriti laman web agensi kerajaan. Peratusan amat rendah dari sudut keberkesanan dan keramahan laman web itu berkait rapat dengan mutu perkhidmatan kaunternya. Sudah lama masyarakat memperkatakannya.

Namun begitu, terdapat beberapa laman web yang mendapat pengiktirafan lima bintang. Laman web tersebut dikendalikan oleh Kementerian Kewangan; Pejabat Perdana Menteri; Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu); Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia; Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan; Pejabat Kerajaan Negeri Selangor; dan portal myGovernment.

Antara kriteria diambilkira oleh MDEC untuk mendapat pengiktirafan itu ialah keupayaan laman web itu diakses oleh pengguna, menyediakan capaian dalam dwibahasa untuk memudahkan pengguna berurusan dan selalu dikemaskini.

Berkaitan dengan penilaian yang dibuat oleh MDEC ini, saya teringat akan satu program anugerah bagi laman web sedikit masa lalu; Anugerah Internet Malaysia atau @MY Award. Anugerah tersebut dicipta oleh beberapa pihak iaitu MIMOS Berhad, e-Asia dan Jaring Internet Magazine. Kemudian ia menjadi semakin besar
dan berprestij dengan penglibatan pihak industri seperti Cisco System, JARING dan Quest7.com, dan media seperti NTV7, The Star dan Kumpulan Utusan.

Anugerah Internet Malaysia menjadi salah satu mercu kejayaan saya secara peribadi. Saya bersama pasukan Jaring Internet Magazine menjadi pelopor kewujudan @MY Award ini. Penglibatan saya bermula dari perbincangan awal, penyusunan tenaga kerja sehinggalah ke malam kemuncak anugerah berprestij ini.


Antara kriteria pemilihan pemenang adalah seperti mana yang digunakan oleh MDEC bagi nilaian bintang. Sayang seribu kali sayang, @MY Award hanya bertahan selama empat tahun sahaja walaupun ia sudah diterima di kalangan industri internet/ICT Malaysia.

Saya, editor dan lain-lain staf Jaring Internet Magazine pada waktu itu terasa bagaikan putus nafas apabila @MY Award senyap dan mati tidak berkubur. Walaupun ada beberapa isu dalaman berkaitan anugerah itu, saya kira ianya boleh diselesaikan secara baik. Namun kapten organisasi tempat saya bertugas waktu itu seolah-olah tawar hati untuk meneruskannya. Berkuburlah @MY Award yang menjadi kebanggaan saya.

2 comments:

faizal said...

Salam Tuan,

Kalau boleh diceritakan bagaimana ia berkubur, masalah-masalah di sebaliknya dan kelemahan-kelemahannya tentu artikel ini lebih menarik.

Web Sutera said...

Salam kembali sdr Faizal. Memang ada beberapa cerita di belakang terhentinya Anugerah Internet Malaysia tersebut. Tetapi biarkan ianya menjadi rahsia saya dan orang-orang yang terlibat sahaja.

Justeru ia juga melibatkan budaya kerja dan bakal menimbulkan keaiban pihak-pihak yang berkenaan, maka tidak patut untuk saya memanjangkan cerita ini.

Harap maklum dan maaf dipinta.


Photobucket
top