Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Saya sudah baca novel bergambar keluaran PTS Millennia Sdn Bhd, anak syarikat PTS Publications & Distributors Sdn Bhd, berjudul “Sekudus Nur Ilahi”. Pada mulanya saya hadiahkan buku ini kepada anak sulung saya dalam tahun 4 sekolah rendah, tapi saya pun turut teruja hendak membacanya. Jadi saya bawa novel ini ke hulu ke hilir, walaupun semasa perjumpaan dengan pelanggan saya atau semasa membeli bahan mentah di pasar.

Pada suatu hari, saya baca novel ini di kedai mamak semasa menunggu kedatangan kawan. Sebaik sahaja dia sampai, dia tanya: “Oii baca buku agama?”


“Bukan buku agama, ini novel berbentuk komik,” jawab saya tanpa menoleh.


Sekilas pandang, novel ini mengemukakan satu persoalan berat. Persoalan cinta dan pegangan agama, antara Kristian dan Islam. Konflik antara dua insan, masing-masing mencari kebenaran dalam beragama. Terus saya teringat pada buku Ahmed Deedat, “The Choice”, versi asal dalam Bahasa Inggeris. Saya sudah khatam buku arwah Ahmed Deedat. Justeru kerana buku “The Choice”, saya ada dua kitab Bible dalam rak buku saya.


Walaupun novel ini ditujukan kepada remaja, namun saya kira ianya juga sesuai untuk dibaca oleh golongan dewasa. Amaran saya, mungkin ada yang kurang faham dengan persoalan isu ketuhanan yang dipaparkan. Namun elok dibaca, paling kurangpun dapat memahami serba sedikit mengenai fahaman Kristian terhadap Nabi Isa (Jesus Christ)


Sinopsis dari penerbit


Cinta terlalu murah. Sepanjang waktu dia cuba membuktikan kenyataan itu, namun realiti menyatakan sebaliknya. Natalya muncul dan Zakry menemukan sebuah cinta yang begitu sukar dimenangi. Ia bukan sekadar mengajarnya erti pengorbanan, malah mengajarnya erti ketuhanan.


Natalya bukanlah seperti gadis kebanyakan yang pernah ditemuinya. Dia dibesarkan dalam keluarga yang kuat beragama Kristian dan berpegang utuh pada ajaran Bible. Saat Zakry meluahkan perasaan cintanya kepada Natalya, malangnya dia bertepuk sebelah tangan. Malah Natalya bertindak memperlekehkan dirinya selaku seorang Muslim yang langsung tidak memahami agama anutan sendiri. Peristiwa itu menyebabkan Zakry kecewa dan berazam untuk berubah.


Didorong oleh rasa ingin membela agama dan perasaan ingin memenangi hati Natalya. Dia berusaha mendalami agama sendiri dalam tempoh yang singkat. Malah dia juga mendalami Bible dan permasalahan yang timbul di dalamnya. Dia cuba membuktikan kepada Natalya bahawa dia telah berubah menjadi manusia yang lebih berprinsip dan beragama. Sekaligus mahu membuktikan bahawa Islam adalah agama yang benar.
Justeru, untuk mencapai matlamat itu Zakry telah melalui proses yang panjang. Mungkinkah dia berjaya mencapai matlamat itu atau tidak? Pastikan anda mengetahui penghujung kisah ini.

Tajuk: Sekudus Nur Ilahi

Penulis: A. Ubaidillah Alias

Penerbit: PTS Millennia Sdn Bhd, 2006

ISBN: 983-3603-34-3

Harga: RM 14.90 / RM 17.90 (Sabah & Sarawak)

Muka surat: 208

0 comments:


Photobucket
top