Banyak kedai buku terasa terancam dengan kehadiran gergasi dalam talian yang menjual buku dengan menggunakan laman web internet. Bagi sesetengah mereka menganggap bahawa kedai buku maya menidakkan perdebatan intelektual dan mengehadkan kebebasan pilihan. Menurut mereka lagi, kehadiran sebuah kedai besar dalam internet akan mengurangkan kepelbagaian yang wujud bagi penjualan buku.
Itu pandangan mereka. Kebenarannya mungkin boleh diperdebatkan, malah medium internet memungkinkan keberkesanan yang lebih bagi pekedai buku. Banyak kedai buku kecil boleh mendapatkan peluang yang luar biasa dari internet. Satu contoh ialah sebuah kedai buku Powells (www.powells.com) di
Jenis buku dalam kategori gambar foto dan seni merupakan buku yang mempunyai sedikit penggemar. Betul ke?
Apa yang boleh dipelajari dari dua contoh di atas? Kedua-dua mereka menawarkan kepada pelanggan buku-buku yang tidak ditawarkan oleh Amazon.com dan Barnesandnoble.com. Amazon dan Barnes & Noble tidak mempunyai pengkhususan seperti Powells dan Photo-Eye. Penjualan buku lama, terpakai dan buku khusus telah berjaya diambil kesempatan oleh mereka dengan menggunakan web yang boleh dicapai dari seluruh dunia.
Di Malaysia, antara kedai buku terawal mengadakan jualan dalam talian ialah Alaf 21 Sdn Bhd (www.alaf21.com.my), yang menerbitkan novel-novel Bahasa Melayu yang bermutu dan buku-buku agama kontemporari. Bayaran boleh dibuat secara pos, bayaran melalui bank, emel, perbankan telefon dengan kerjasama Maybank Kawanku dan melalui Maybank2u.com (www.maybank2u.com).
Dari pengalaman satu pihak yang telah berjaya, laman web yang menawarkan belian dalam talian adalah satu ‘pemberian’ kepada para peniaga. Pengguna dan peminat kedai buku tersebut tertanya-tanya alamat URL dalam internet bagi kedai fizikal tersebut. Dari sini dapat dibuat andaian bahawa kedai buku mesti mengadakan kedai maya bagi memastikan pelanggan tidak lari.
Kedai buku yang turut mempunyai kedai fizikal ialah seperti MPH Bookstores Sdn. Bhd. (www.mph.com.my), Popular (M) Sdn. Bhd. (www.popular.com.my), Kinokuniya (www.kinokuniya.com), Dawama Sdn. Bhd. (www.dawama.com), Creative Enterprise Sdn. Bhd. (www.cesb.net.my), PTS Publications & Distributors Sdn Bhd (www.bookcafe.com.my), dan Telaga Biru Sdn Bhd (www.telagabiru.net.my)
Penyediaan kedai buku maya menjadi satu faktor untuk mengekalkan pembeli. Mereka akan selalu ke
Kedai buku dalam talian lain yang diasaskan di
Web juga membantu membina suatu komuniti bagi sebuah kedai buku. Komuniti ini bukan sahaja terhad persekitaran fizikal terdekat, malah ia akan melangkau sempadan negara. Komuniti akan merasa dekat apabila wujudnya sesi perbincangan dan wacana percambahan pemikiran bagi suatu tajuk atau buku tertentu.
Adakan pertemuan antara peminat dengan penggemar buku. Pertemuan boleh diadakan secara maya, tapi terasa dekat. Ini akan menimbulkan minat bakal pembeli bagi terus mengunjungi kedai buku maya dan melalui lawatan yang berterusan, ia bakal memujuk untuk membeli. Ingat, seperti mana di dunia nyata, faktor pujukan menjadi antara faktor penarik bagi pembelian.
0 comments:
Post a Comment