Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

6 Zulhijjah 1432H - Usai Asar 29 Oktober 2011, saya ke KL Sentral. Hati tidak akan tenang sebelum mengunjungi Ekspo Buku Islam di sana walaupun sekali. Malas mahu memandu kereta, saya menaiki teksi ke sana dan pulang ke rumah menaiki LRT.

Hasil pancingan tidak banyak kali ini, hanya dua naskhah buku sahaja; (1) Syarah Al-Hikmah: Jilid 2 (RM50.00) dan (2) novel Lorong Kematian oleh Geidurrahman El-Mishry (pada harga diskaun 50%). Kedua-duanya terbitan Telaga Biru Sdn Bhd.


Saya mengalu-alukan pesta dan ekspo buku di mana-mana sahaja di seluruh negara. Sejak mutakhir ini, kerap kali aktiviti berkaitan buku dan dunia keilmuan berlangsung di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor. Pada mulanya ingin berlama-lama di ekspo tersebut, namun kurang tarikan menyebabkan saya hanya meluangkan lebih kurang satu jam lebih sahaja.

Daripada pemerhatian saya, elok penganjur Ekspo Buku Islam di KL Sental dari 26 Okt – 1 Nov. 2011,
Sinergi Ilmu Sdn. Bhd., memikirkan perihal berikut:

(1) Ruang agak kecil dan tidak banyak buku-buku agama Islam dan berorientasikan Islam dipamerkan. Saya kira ruang yang lebih besar patut disewa dan lebih banyak penerbit dijemput bagi mengisi ruang lingkup Islam yang merangkumi seluruh kehidupan umat. Masih banyak genre buku-buku dan penerbitan Islam tidak diketengahkan dalam ekspo itu.


(2) Lokasi sudah strategik. Namun kurang aktiviti menjadikan ekspo ini suam-suam sahaja. Sepatutnya kosa kata ‘ekspo’ menjanjikan pelbagai acara kelimuan yang boleh memacu minda dan sanubari para pengunjung daripada kalangan pentaksub buku dan orang-ramai yang lalu lalang menuju ke destinasi masing-masing.


Photobucket
Semasa membelek-belek buku di ekspo, saya terserempak dengan seorang rakan lama semasa bertugas di MIMOS Berhad dan Jaring Communications Sdn. Bhd. iaitu Cikgu Azzman dan isterinya.

“Engkau tidak payah membeli buku, tulis buku sahaja,” katanya sambil tersenyum.

“Apa pula begitu, cikgu. Saya mesti banyak membaca buku, baharulah boleh menulis dengan baik,” saya menjawab.


Walaupun begitu, tahniah saya ucapkan kepada penganjur Sinergi Ilmu Sdn. Bhd. Satu permulaan yang baik untuk diteruskan di lain ketika.

Photobucket
Wisata fizikal saya hari berikutnya ialah ke Taman Melewar, Gombak, Selangor. Tidak jauh, namun wisata minda dan sanubari terasa jauh dan mendalam. Saya tiba di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM) di situ sekitar jam 12.00 tengah hari bagi menghadiri Ijtimak Tarbawi Pemuda PAS Kebangsaan.

Sebagai makluman pengunjung blog ini, KUIZM adalah di bawah tanggungjawab Lembaga Khas Penubuhan Institut Pengajian Tinggi (LKPIPT), Parti Islam Se-Malaysia (PAS). Buat permulaannya kolej universiti Islam ini menawarkan dua program iaitu Diploma Muamalat dan Kewangan Islam serta Diploma Dakwah dan Komunikasi. Bangunannya didirikan di Markaz Tarbiyah PAS, Taman Melewar.


KUIZM menawarkan kemasukan kepada pelajar-pelajar berkelulusan Sijil Menengah Ugama/Agama (SMU/SMA) dan / atau Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau yang setaraf dengannya.


Menurut Naib Ketua Dewan
Ulama PAS Pusat Dato' Mahfodz Mohamed, penubuhan KUIZM mempunyai beberapa objektif antaranya membuka peluang kepada masyarakat Malaysia untuk melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu berkaitan akidah supaya dapat menangkis segala salah faham terhadap Islam.

Selain itu, KUIZM juga bermatlamat melahirkan golongan intelektual dan profesional Islam yang boleh memimpin dan memberi sumbangan sebagai pendidik, pendakwah, pentadbir dan pengurus.


Tujuan utama saya ke sana ialah menyertai majlis keilmuan yang disampaikan oleh sang Murabbi Tuan Guru Dato' Seri Abd. Hadi Awang. Saya mencicip curahan ilmu sang Murabbi, mengupas tafsir Surah As-Saff selama lebih kurang setengah jam di luar dewan lantaran bahagian dalamnya sudah sendat dengan pemuda dan pemudi Islam.

Photobucket
Usai Zohor dan mengisi perut dengan mee goreng, saya bergegas kembali. Untuk sesi kedua, saya masuk ke dalam dewan utama lebih awal bagi berada di bahagian strategik. Alhamdulillah. Minda saya dialirkan dengan kesejukan ilmu curahan Tuan Guru.

Di akhir majlis bersama ribuan pemuda (mengikut laporan kehadiran berjumlah enam ribu), saya mengenggam erat tangan-tangan pejuang yang diangkat ke aras atas kepala bertasbih nama Allah dan irama perjuangan. Entah mengapa, gema irama merembeskan air mata saya. Syahdu dan sangat teruja.

Selain buku Tafsir at-Tibyan Surah as-Saff sebagai bahan telaah sesi talaqqi bersama sang Murabbi, saya juga membeli enam buah buku lain di gerai Pustaka Jundi (Jundi Resources). Harganya jangan cakaplah, memang murah, sehingga saya terfikir "Dapat untungkah syarikat penerbitan kendalian Ustaz Riduan Mohd Nor ini?" Walaupun dijual pada kadar diskaun 'membunuh', namun isinya saya sangat menyakini bahawa amat berharga. Bak kata bijak pandai ‘hanya jauhari yang kenal manikam’.

Insya-Allah, saya akan menulis entri berkenaan buku Tafsir at-Tibyan Surah as-Saff karangan Tuan Guru Dato’ Seri Abdul Hadi bin Awang di lain entri. Walaupun bukunya nipis, tetapi isinya sangat penting dan semestinya diperhalusi oleh para mujahid Islam dan semua pihak yang ingin memahami apakah itu jihad dalam perjuangan menegakkan suruhan Allah dan Nabi Muhammad bin Abdullah (Sallallahu alaihiwasallam).


Terima kasih khas untuk sahabat Ustaz Riduan Mohd. Nor justeru memberikan ruang untuk saya menikmati sedikit lautan ilmu Allah melalui buku-buku terbitan Jundi, juga atas jemputan ke majlis tallaqi kitab. Saya seorang hamba Allah yang sering terlupa. Justeru melalui buku-buku dan majlis ilmu, saya mentaddabur al-Quran.


“Ya Allah berikan kekuatan untuk Jundi Resources dan semua stafnya terus berjuang dan berjihad dalam kaedah tersendiri. Demi jihad-Mu Allah, berikan mereka balasan syurga-Mu yang abadi.”



(Video Tafsir at-Tibyan Surah as-Saff)
Pada 31 Oktober pula saya menerima jemputan dari editor Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd., Tuan Rozlan Mohamad Nor, ke majlis penyampaian Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2010 (HSKU 2010).

Salah satu aktiviti saya ialah berbual-bual dan saling bertukar pandangan berkenaan dunia perbukuan negara. Kata Tuan Serinai Faqir, “Semalam selepas bergendang di majlis HSKU, sempat berbual panjang dengan Web Sutera dan Zonan Villa. Seronok dapat berbincang dan bertukar-tukar pandangan tentang seputar dunia penulisan dan juga karya saya. Terima kasih juga atas pendapat, pandangan dan komen yang diberikan.”


Saya menjawab status FB beliau begini, “Perkara baik dikongsi demi survival umat Melayu-Islam dan komuniti perbukuan Malaysia. Perihal yang kurang baik diperbaiki dan diperhalusi bersama, insya-Allah, Tuan Peniup Serunai. Bualan kita serta padangan yang dilontarkan ternyata membuka horizon minda.”


Tahniah kepada pemenang HSKU 2010 (lihat grafik)! Teruskan usaha penulisan kalian.

Photobucket

0 comments:


Photobucket
top