Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Aku katakan bahawa presiden Amerika Syarikat Barack Obama pengecut! Sampai saat ini tiada apa yang presiden AS itu nyatakan secara tuntas terhadap tindakan terroris Israel mengganasi delegasi kapal-kapal misi kemanusiaan ke Gaza. Barack Obama nyata kelihatan tidak mahu mengutuk atau mengambil pendirian jitu terhadap negara haram jadah Israel tersebut.

Obama takut dan pengecut. Khabarnya masih menunggu hasil siasatan. Khabarnya juga AS mahu supaya tragedi itu disiasat oleh kerajaan Israel sendiri. Bangangkah atau apa? Sudahlah terroris Israel mengganas di atas kapal dan membunuh sebilangan insan serta memukul semua orang di atas kapal Mavi Marmara, dia orang juga yang harus menyiasat. Sudah barang tentu maha tidak adil nanti hasilnya.

Pihak tentera, kerajaan dan jurucakap Israel tetap berkata bahawa tindakan pembunuhan itu adalah satu tindakan mempertahankan diri. Pihak Israel asyik-asyik menayangkan video yang sama dan dari sebelah pihak dia orang sahaja. Bukti-bukti lain yang dirakam oleh kamera dan video semua penggiat keamanan yang berada dalam kapal Mavi Marmara disita atau dimusnahkan serta-merta. Apakah jadahnya?

Itu yang Barack Obama tunggu? Kau memang pengecut, Barack Obama!!
Mahu ke mana, Obama? Harapan apa yang ingin digapai?

Dengar cerita kemungkinan Turki akan mengambil tindakan militer terhadap Israel. Perdana menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan pada malam Rabu (2 Mei 2010) mengadakan pertemuan kecil dengan dewan nasional Turki. Pertemuan tersebut juga dihadiri oleh ketua staf angkatan bersenjata, panglima angkatan perang dan sejumlah menteri di kabinet pemerintahan Turki untuk membahas langkah-langkah taktikal yang mungkin diambil terhadap rejim Zionis Israel.


Perkembangan selanjutnya memang amat menarik untuk diketahui. Aku yakin sedikit sebanyak kejadian anasir terroris Zionis Israel ini akan mengubah lanskap geo-politik di Eropah dan Timur Tengah. Aku yakin Turki akan mengambil langkah drastik.

Berkaitan: Wartawan Press TV: Israel Sengaja Tembak Kepala Aktivis Kemanusiaan
Flotilla Gaza: Israel tidak akan menang perang ini

PM Turki Recep Tayyip Erdogan mengamuk terhadap tindakan Israel laknat

Evidence belies Israeli claim

0 comments:

top