Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Sebagaimana yang sudah diketahui umum, sarjana Islam Dr. Fathi Yakan (foto) telah meninggal dunia pada 13 Jun 2009 yang lalu. Dunia Islam kehilangan sebutir lagi mutiara gemerlapan yang sekian lama mencurah bakti kepada umat. Dr. Fathi Yakan, aktivis pergerakan Islam tersohor telah pulang ke rahmatullah pada usia 76 tahun.

Ketua Pembangkang Malaysia, Dato’ Seri Anwar Ibrahim menyatakan bahawa beliau merupakan pengarang buku ‘Mengapa Saya Berintima’ dengan Islam?’ yang menjadi rujukan pengenalan kepada aktivis pergerakan Islam seluruh dunia.


Dr Fathi Yakan juga pengarang buku Apa Ertinya Saya Menganut Agama Islam?
Saudara boleh memuat turun atau baca e-buku ini di sini.

Baca berita kematian beliau di sini:
Sarjana Islam Dr. Fathi Yakan meninggal – Al-Fatihah

Sorotan ulamak gerakan Islam

Sheikh Fathi Yakan, an Islamic cleric, was born in 1933 in Tripoli. He held a seat in the parliament of Lebanon in 1992. He became involved in Islamic work in Lebanon in the mid 1950s and was a pioneer in the establishment of the Islamic Movement. (Source: World Bulletin.net)


Dr Syed Azman Syed Ahmad menulis dalam Harakahdaily:

"Beliau juga adalah merupakan satu-satunya pimpinan Ikhwan Muslimin yang amat rapat dengan pimpinan PAS. Dari Al-marhum Dato' Fadzil Nor kepada Tuan Guru Dato' Seri Haji Abdul Hadi Awang, kesemuanya banyak merujuk dan menerima tunjuk ajar dari 'Sheikhul Tarbiyah' yang agung ini.

"Ya, bila disebut sahaja nama Ustaz Fathi Yakan kepada masyarakat Malaysia maka akan teringat kita kepada puluhan buku-buku yang dikarang beliau dan yang paling terkenal adalah buku 'Apa Ertnya Saya Menganut Islam', 'Islam dan Cabaran Kini' serta 'Tuntutan Dakwah dan Pendakwah'.


"Ulama terkenal ini amat disegani dan dihormati di seluruh pelusuk dunia kerana penulisan serta pemikiran beliau yang tajam dan bersifat semasa.


"Beliau telah mengarang berpuluh-puluh buah kitab mengenai dakwah dan gerakan Islam dan ianya tersebar luas di serata dunia dan diterjemah dalam pelbagai bahasa termasuk bahasa Melayu, bahasa Cina serta bahasa Tamil. Sungguh besar jasanya dalam mewarnai dunia harakah islamiyyah."
(P/s: Apa cerita dengan Michael Jackson? Adakah Michael / Mikaeel Jackson Muslim?

2 comments:

Anonymous said...

salam..

sayang sekaLi kan kerana ulama besar sprti beLiau meninggaL tp lihatLah..

media massa tidak menghebahkannya secara besar-besaran pun sprti MJ meninggaL..

smg Allah mncucuri rahmat ke atas roh beLiau..

aminn..)

Web Sutera said...

Sahabat RQ, biasalah media yang dikuasai dan menjadi tunggangan hizbul syaitan.


Photobucket
top