Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Salah satu sumber rujukan yang pihak PTS Publications & Distributors ajarkan kepada mentee-menteenya ialah penulisan teknik Surah Yusuf. Hari ini saya baca terjemahan Surah Yusuf dalam dua kitab tafsir yang berbeza.

Sememangnya isi surah ini ialah kisah Nabi Yusuf yang Tuhan ceritakan kepada Nabi Muhammad buat menghiburkan beliau di kala kedukaan. Secara tidak langsung Allah mengajar manusia bagaimana menulis cerita yang baik. Justeru itu, bengkel penulisan teknik Surah Yusuf kerap diadakan oleh Pengerusi PTS.


Dengan niat untuk berkongsi ilmu, saya salin terjemahan Surah Yusuf di sini. Semoga memberi manfaat bagi semua.


[1]
Alif, Laam, Raa'. Ini ialah ayat-ayat Kitab Quran yang menyatakan kebenaran.

[2]
Sesungguhnya Kami menurunkan kitab itu sebagai Quran yang dibaca dengan bahasa Arab, supaya kamu (menggunakan akal untuk) memahaminya.

[3]
Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) seindah-indah kisah dengan jalan Kami wahyukan kepadamu Quran ini, padahal sebenarnya engkau sebelum datangnya wahyu itu, adalah dari orang-orang yang tidak pernah menyedari akan halnya.

[4]
(Ingatlah peristiwa) ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanya: "Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku".

1 comments:

Anonymous said...

Saudara,
Sinopsis jibunshi sudah siap? Gunakan teknik itu..

-Mya Marja


Photobucket
top