Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Utusan khas kanan Amerika Syarikat (AS) ke Timur Tengah dilaporkan berkata bahawa Washington bersungguh-sungguh ingin melihat kedamaian komprehensif antara Israel dan jiran-jiran Arabnya.

George Mitchell mengadakan pertemuan dengan Presiden Mesir Hosni Mubarak baru-baru ini, antara lain untuk mengalakkan negara-negara Arab supaya memulihkan hubungan dengan Israel. Intipati utama ialah, kata pasukan khas itu, bagi memperbaharui proses usaha damai antara Israel dan warga Palestin yang terhenti.


Namun dalam masa yang sama, setiausaha pertahanan AS Robert Gates terus mengosok belakang Israel dengan mengatakan bahawa kerajaan AS akan terus memberi bantuan ketenteraan kepada negara haram Israel untuk tujuan keselamatan.


“Kami menyumbang kewangan dan bantuan teknikal bagi menguatkan pertahanan Israel melawan ancaman roket dan peluru berpandu yang semakin meningkat. Kami akan terus mempastikan Israel memiliki senjata tercanggih bagi pertahanan nasionalnya,” kata Robert Gates.


Itulah
AS.
Walau siapa pun presidennya, retorik tetap menjadi racun berbisa umat Palestin. Ya, mungkin juga Presiden Barack Obama agak berlembut dengan isu Palestin ini, namun umat Islam mesti terus memantau pendekatan beliau. (Pautan: Barack Obama, satu usaha baik tetapi belum dapat dipuji)

Siapa yang mula-mula melihat kemenangan Hamas dalam pilihanraya Palestin pada 25 Januari 2006 sebagai suatu ‘ancaman’ kepada hagemoni dan keangkuhan Zionis Israel? Mereka ialah Israel dan AS, kemudian diikuti oleh negara-negara Kesatuan Eropah yang angkuh.


Buku Hamas: Pejuang Kota Suci Baitulmuqaddis mengupas sejarah pembentukan Hamas, kronologi peristiwa berkaitan Hamas, Palestin dan Intifadah. Dalam buku ini penulis Ustaz Mazlee Malik menyelami kepayahan dan kesengsaraan perjuangan Hamas sebelum dan selepas diberi mandat menerajui kerajaan Palestin.


Hamas yang antara lain mendasarkan perjuangan mereka untuk umat Palestin dalam bidang sosial, kabajikan dan perubatan juga dikatakan teroris oleh teroris maha besar Zionis Yahudi Israel dan AS.


Hasad dengki dan dendam kesumat Zionis terhadap umat Islam disasarkan terutamanya kepada umat Islam Palestin. Pelbagai perjanjian kononnya dimeterai, tetapi Zionis Yahudilah yang mula-mula menodai apa sahaja ‘kertas perdamaian’ yang dicipta Barat itu.


Zionis Yahudi memaksa Hamas dan kumpulan jihad lain di Palestin supaya meletakkan senjata sebagai salah satu syarat perdamaian. Namun dalam masa yang sama, Zionis laknat itu tidak pula mahu melakukan perkara yang serupa.


Dalam buku ini juga dihalusi pertentangan antara kumpulan Fatah dalam PLO dan Hamas yang disokong majoriti rakyat Palestin. Fatah disokong dan dibantu oleh AS bagi melawan Hamas dengan tujuan yang maha busuk.


Lihatlah bagaimana Fatah dan PLO ditipu hidup-hidup oleh Zionis Yahudi dan AS dalam perjanjian Oslo 1993. Bukan sahaja sekadar Hamas, malah seluruh rakyat Palestin mengutuk dan tidak merestui perjanjian jahat ini.
Perjanjian Oslo merupakan satu inisiatif bagi menggadaikan bumi Palestin. Kesannya ialah bukan sekadar umat Palestin kehilangan tanah Palestin sebelum perang 1948, malah kuasa mereka di Gaza dan Tebing Barat juga terhad. Dan nyawa umat Islam Palestin ibarat semut yang dipijak mati tanpa belas kasihan.

Tanah para nabi-nabi di Palestin sebelum tahun 1948 adalah merangkumi 77 peratus negara Palestin yang sebenar. Gaza dan Tebing Barat yang sekangkang kera itu pun Zionis Yahudi ingin rampas.


Antara perkara jahanam yang terangnya seterang pancaran mentari di kemuncak langit ialah protokol pertama Zionis yang memaktubkan bahawa perlunya melakukan kegiatan keganasan material dan spritual terhadap semua bangsa bukan-Yahudi. Protokol tersebut merangkumi usaha-usaha Zionis supaya kaum Yahudi dapat menguasai dunia dan memonopoli setiap sumber bagi menguatkan kedudukan dan membantu merealisasikan tujuan besar mereka.


Ketahuilah saudara bahawa keganasan atau anasir teroris adalah anak kandung Zionis! Kajilah kitab Taurat (yang sudah dipesong oleh Yahudi) yang banyak mengandungi dakyah dan ajaran supaya melaksanakan elemen teroris dan menghancurkan seluruh manusia selain Yahudi.


Yahudi adalah punca diskriminasi kaum, penghapusan etnik dan pembinasaan manusia. Doktrin mereka mencacak teguh asas pendustaan dan egoistik. Zahirnya bersinar, tetapi batinnya gelap dan hina.


Ringkasnya segala kehinaan dan keganasan sama ada yang lampau dan kini, di hadapan atau di belakang adalah berpunca dari Yahudi Zionis. Betapa tidak, bukankah kitab Taurat yang sudah diselewengkan itu (bukan lagi ajaran Nabi Musa) adalah punca kepada elemen teroris.”


Justeru itu
aksi musang berbulu ayam Menteri Pertahanan Malaysia, Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi bertemu Menteri Pertahanan Israel teroris Ehud Barat baru-baru ini, perlu dikutuk dan dihentikan. Apa kejadah perbuatan Zahid tersebut?

Walau apapun alasan Zahid berjumpa teroris Ehud Barak, ia amat tidak wajar. Tentu tidak banyak yang mampu dibincangkan Zahid dan Ehud Barak dalam pertemuan 35 minit itu, tetapi ia sudah cukup untuk dijadikan modal bagi Ehud Barak menunjukkan sikap berlembut Malaysia dalam soal hubungan dua hala.


Zahid sendiri mengakui beliau satu-satunya Menteri Pertahanan yang bermuqabalah dengan Ehud Barak pada majlis sempena Pertunjukan Udara Paris itu.
Bermuqabalah tahi kucing!

Pautan khas: Jihad Palestin!

0 comments:


Photobucket
top