Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Dari jam 9.00am sehingga 8.30pm 31 Jan. 2015, saya bersama dunia buku dan ilmu di dua lokasi berbeza. Bertemu guru sekolah, ibubapa dan anak-anak, raikan pembaca dan beramah mesra. Dunia ilmu ini menjadi peneraju tamadun bangsa, dalam erti membaca membawa bahagia. Saya rela berpesta buku. Subhanallah!

Sepagi sehingga tengah hari di Sek. Keb. Jalan Kebun, Klang. Bersama meraikan majlis ilmu sahabat penulis, Cikgu Wan Zayuhisham Wan Yusoff. Saya, Ustaz Adzhar Ibrahim dan Puan Suhana Salleh tidak malu-malu untuk raikan pertanyaan dan belian dari para cikgu, ibubapa dan murid-murid sekolah. Bagaikan pasar malam!
 
Usai program di Sek. Keb. Jalan Kebun, Klang, saya ke Pesta Buku Selangor 2015 (PBS2015), SACC, Shah Alam pula. Alhamdulillah, pengunjung ramai. Sempat bergambar dengan beberapa sahabat pembaca yang membeli buku-buku di gerai Galeri Ilmu.

Isteri Tuan Ishak Kasir berkata sambil menunjuk kepada naskhah novel Macedonia: Alexander Agung di atas meja, "Memang, tuan. Apabila saya membaca novel ini, saya dapat bayangkan aksi perang dan perkisahan yang diceritakan. Bagaikan layar di depan mata." (Foto bawah sekali)

Saya menyahut, "Alhamdulillah. Saya ada kaedah tersendiri dalam menulis, mencari kelainan." Kemudian saya ceritakan bagaimana proses penulisan yang digunakan. Mahu tahu apakah yang dinyatakan oleh pembaca kepada lima orang anak itu? Sudikan untuk dapatkan novel ibrah sejarah dalam tema membongkar Hijab Raja Zulqarnain dan dakyah Zionis-Yahudi di PBS2015.

Alhamdulillah. Jalan dakwah ini indah, sambil ditemani isteri Cef Lusiana Adnin. 

Berkawan kenal batas.
Berkasih kenal adab.
Ada benda boleh diceritakan.
Ada benda wajib menjadi rahsia.
Buka semua, maka batas dan adab dipecahkan 
... lantas dosa pun melata.

0 comments:


Photobucket
top