Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Pada program berkaitan buku dan ilmu di Sek. Keb. Bandar Anggerik, Seksyen 6, Shah Alam saya promosikan buku Berfikir Gaya Champion dan novel-novel. Salah satu yang cuba saya jual ialah buku  Himpunan 60 Kisah Jenaka  oleh sahabat Ustaz Adzhar Ibrahim.

Lalu tersemburlah suara nakal, “Tuan Web Sutera memang banyak cakap, Puan.”

Puan pensyarah yang sedang mendengar cerita saya berkata, “Seorang champion memang macam itu. Suka bercakap dan memberi maklumat.”

Saya tersenggih. Saya yakin dengan produk saya dan rakan-rakan. Dalam hati berdoa semoga orang tak salah anggap. Subhanallah!

Kata Iman Syafie, “Ilmu diperoleh dengan enam perkara: kecerdikan, kemahuan, usaha, menyampaikan ilmu kepada orang lain, belajar dalam tempoh yang lama dan memuliakan guru.”

Dalam buku Himpunan 60 Kisah Jenaka , ada tercatat: “Antara saham pahala yang dapat memberi bantuan kepada kita ketika di alam kubur adalah mengajarkan ilmu yang bermanfaat kepada orang lain.”

Pada tarikh yang sama, yakni 24 Januari 2015, tim isteri saya Cef Lusiana Adnin berada di Kolej Sunway, Petaling Jaya, Selangor untuk sesi makan malam. Alhamdulillah, mutu masakan Cef Hana dan persembahan Lusiana Catering memperoleh pujian. Kata seorang wakil kolej, “Masakan awak sedap-sedap dan layanan juga baik. Kami akan panggil lagi.”

Bersama turun gelanggang menemui para pembaca demi satu matlamat - bahawa karya kreatif mampu mendidik anak bangsa.

0 comments:


Photobucket
top