Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Tun Dr Mahathir bin Mohamad secara sinis mempertikaikan rasional kerajaan menghalang pengedaran buku tersebut dalam blognya. Beliau yang telah membaca buku itu berpendapat, orang ramai wajar membacanya malah ia sepatutnya diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu.

"Adalah baik orang ramai mengetahui apa pandangan Barry mengenai Malaysia, orang Melayu, Umno dan semestinya diktator hebat iaitu saya.

"Tiada negara yang lebih teruk, tiada bangsa yang lebih bersifat perkauman, tiada pihak lebih korup berbanding Malaysia, orang Melayu dan Umno. Dan semestinya tiada ketua kerajaan lebih menyalahgunakan kuasanya berbanding perdana menteri selama 22 tahun ini.

"Benar-benar Malaysia patut kembali menjadi tanah jajahan British," katanya.

Akhirnya, sudah sah bahawa buku ini kemungkinan besar akan dihalang penjualannya di Malaysia. Menurut laporan Malay Mail, Kementerian Dalam Negeri...
“found the book by veteran Australian journalist Barry Wain to have content that was not only erroneous but also damaging to former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamed.”
The Home Ministry's Quran Publication Control and Text Division has recommended that the book be disallowed into the country.

Berkaitan: Mahathir membazirkan RM100 bilion ringgit dalam skandal kewangan?
Bazir RM100 bilion ringgit dalam skandal kewangan? Siasatlah, kata Dr. Mahathir

0 comments:


Photobucket
top