Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Sebaik sahaja selesai membaca buku Dari Beirut ke Jerusalem, saya terus menelaah buku karangan Tok Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, Taqwa. Dalam pada itu saya masih lagi belum habis membaca buku Sins of the Father: The Life & Crimes of George Bush, Sr.

Saya tidak terniat untuk mengulas buku Dari Beirut ke Jerusalem di entri ini, namun pandangan sekilas saya ialah ianya amat menarik untuk dihalusi dan isinya datang dari hati yang luhur oleh seorang panganut Kristian bernama Dr. Ang Swee Chai. Tambahan pula mutu terjemahan ke bahasa Melayu yang amat baik berjaya dilaksanakan oleh unit buku Harakah.


Tanggal 2 Mei 2008, usai solat Jumaat, saya khatam buku karangan Tok Guru pula. Buku yang digarap bagi mentarbiah jiwa dan memimpin nafsu supaya tidak kecundang dalam fitnah kehidupan dunia ini merupakan buah tangan Tok Guru yang patut dimiliki oleh semua umat Islam.


Buku apa pula yang sedang saya baca waktu ini? Saya ke rak buku, bahagian bahasa Melayu lantas bermonolog, “Banyak lagi buku yang aku belum baca.” Lihat, teliti dan renung, terpandang buku Minda Muslim Super oleh Dr. Danial Zainal Abidin. Apabila hendak mengambilnya, mata sekilas tertancap kepada buku Empayar Minda Muslim oleh pangarang yang sama.


Keputusan saya buat. Sebelum membaca Minda Muslim Super, baik saya habiskan dahulu Empayar Minda Muslim.


Malam esok (3 Mei) ada katering di Ampang Tasik!
Banyak pula persediaan yang mesti dibuat.

2 comments:

MYA MARJA said...

Tahniah saudara! Baca dan katering, seiring dan sejalan. Eh, dulu kata nak tulis buku, tak siap-siap lagi? Tak mengapa, teruskan katering.

Anonymous said...

Sdr Mya Marja,

Alhamdulillah, katering boleh diuruskan. Tetapi buku, masih merangkak, entahlah...


Photobucket
top