Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Gempa bumi yang meranapkan hampir 3,000,000 rumah di Haiti empat hari lepas adalah tragedi berterusan umpama sebuah epik. Nampaknya Amerika Syarikat (AS) meguarkan-uarkan bantuan berjumlah ratusan juta dollar.

Siap untuk menghantar tentera darat dan anggota marin dalam misi kemanusiaan. Sang penguasa ini terus ingin menjadi ‘jaguh juara’ memberi bantuan k
epada negara-negara dunia ketiga. Namun semua ada muslihat tersembunyi. Kesempatan ini bakal digunakan AS untuk kemungkinan menjajah Haiti lagi. Mereka tidak ikhlas.

Penglibatan AS di Haiti bermula pada akhir abad kesembilan belas, ketika imigran AS pertama mencuri hasil mahsul dari lokasi perdagangan maritim Haiti. German, Perancis, British, dan AS merampas sejumlah besar kekayaan orang Haiti, tanpa malu mengam
bilnya terus dari Bank Nasional Haiti.

Tidak berapa lama kemudian anggota marin AS memainkan peranan penting mendukung pemberontakan melawan pemerintah Haiti. Bagi melihat peranan AS dalam penganiayaan warga Haiti, mari melihat sejarah.


Pada tahun 1915 hingga 1934, ribuan tentera AS menceroboh Haiti atas dasar “untuk melindungi warganegaranya”, persis alasan bagi memasuki Afganistan sekarang ini. Dalam tempoh tersebut AS meruntuhkan sistem pemerintahan Haiti dan membentuk undang-undang militer.


Pada tahun 1957, rejim
Duvalier yang kejam menguasai Haiti. Pada mulanya AS enggan menyokong Duvalier dengan mencari calun-calun lain untuk satu proses kudeta. Memang AS sedar bahawa Francois ‘Papa Doc’ Duvalier adalah seorang diktator yang membenci negara penjajah itu sehingga John F. Kennedy dibunuh tahun 1963. Menurut ‘Papa Doc’ Duvalier, itu merupakan kutukan dan karma ke atas kejahatan kerajaan AS.

Kemudian AS mengubah sikap. Kerajaan AS memberi sokongan dan bantuan kepada ‘Papa Doc’ Duvalier sehingga diktator itu membunuh 30,000 rakyat sendiri. Pelakuan berbentuk matlamat-menghalalkan-cara itu juga yang AS sedang terapkan di sebalik ‘perang’ menghapuskan bisnes narkotik di Somalia, Afghanistan dan banyak negara lain.


AS terus memberikan dukungan kewangan dan militer kepada Duvalier sehingga anaknya di tampuk takhta Haiti. ‘Baby Doc’ Duvalier dibantu CIA Amerika Syarikat dalam usaha pengasingan / persembunyian akibat daripada pemberontakan rakyat pada tahun 1986. Ini terjadi pada era presiden Reagan.


Pada tahun 1990, Jean-Bertrand Aristide memenangi pilihanraya presiden Haiti dengan majoriti melebihi 67 peratus. Namun dia digulingkan dengan undi tidak percaya parlimen Haiti dan disembunyikan oleh pihak CIA. AS mengambil kesempatan sekali lagi. Proses kudeta tanpa kekerasan terjadi dengan Jean-Bertrand Aristide diangkat sebagai presiden Haiti oleh penguasa AS pada tahun 1994. Justeru itu, AS menguasai Haiti dan Aristide sebagai bonekanya.


AS dan sekutunya mencengkam Haiti dengan egonya mengambil kesempatan sepenuhnya terhadap kemiskinan negara dan rakyat negara itu. Gerembolan serigala AS menyeringai taringya dan memaksa kerajaan Haiti menghapuskan tarif terhadap makanan keluaran AS. Harus diingat bahawa sebelum itu Haiti mengeluarkan makanan sendiri. Sekarang sekitar 80 peratus Haiti terpaksa bergantung kepada barang-barang keluaran asing. Akibatnya kadar pengangguran begitu tinggi dan rakyat Haiti bukan semakin kenyang, malah setiap tahun ramai yang mati kerana kebuluran! Bijak si laknat AS ini melaksanakan kudetanya!


Masalah ini terus diburukkan lagi dengan ketidakmampuan para petani Haiti menghentikan program ‘bantuan PBB’ yang seumpama bayang syaitan menyelubungi muka bumi negara miskin itu. Mana boleh petani Haiti bersaing dengan pendekatan harga barangan AS pada kadar US$0 per tan! AS dan kuncu-kuncunya mencengkam erat rakyat Haiti.


Program makanan yang dikatakan percuma itu seterusnya makin meninggikan kadar pengangguran. Inilah juga yang terjadi di negara-negara lain. Mesir pernah menjadi pusat pertanian dunia. Namun dengan polisi bersahabat rapat dengan kerajaan AS, Mesir menjadi seumpama barua dengan setiap waktu merayu bantuan AS untuk terus hidup.


Dikatakan pihak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengambil alih keadaan selepas bencana di Hati sejak beberapa hari lalu. Tetapi apa gunanya kehadiran beribu-ribu askar dan anggota marin AS itu? Sudah jelas bahawa kerajaan AS akan mengambil kesempatan sepenuhnya atas bencana yang terjadi.


Perkembangan terkini di Haiti ialah pihak pekerja kemanusiaan mengatakan:

".... still struggling to help thousands of people affected by an earthquake in Haiti, amid difficulties in distributing relief supplies to those who need it most. This comes down to the complex issue of who is in charge here. The US military has a great deal of control over the number of flights that are landing here."
Di sini sahaja sudah menunjukkan bahawa AS cuba menguasai gerakan misi bantuan kemanusiaan di Haiti. Berita yang saya dengar ialah rakyat Haiti berkata:
"Kami mahukan bantuan makanan dan perubatan, bukannya kehadiran tentera AS. Ini bukan perang!" (Kalau saya boleh tambah; “Ini bukan perang, wahai Barrack Obama BANGANG!”)

0 comments:


Photobucket
top